Online leadgeneratie verbeteren met media monitoring

Met de komst van online media zijn er tal van nieuwe manieren om in contact te komen met potentiële klanten. E-mailmarketing, zoekmachine optimalisatie, social media marketing, en ga zo nog maar even door. Maar hoe haal je deze berichten makkelijk naar boven? Hoe zorg je dat je de eerste bent? Sam Abbing van Taxperience Belastingadviseurs neemt ons mee in zijn verhaal van leadgeneratie via social media.

Online leadgeneratie? Gebruik media monitoring

Elke dag het internet afstruinen naar potentiële klanten is een tijdrovende klus. Met het uitgespreide medialandschap kan je potentiële klanten vinden op social media, fora of één van de miljoenen blogsites. Hoe ga je uit deze stroom van berichtgeving de juiste berichten naar boven halen?

Bij Taxperience kwamen ze hier per toeval achter, zo vertelt Sam: “We begonnen met het monitoren op eigen merknaam. Het was leuk om te zien wat er over ons geschreven werd, maar dit had voor ons niet echt veel meerwaarde. Toen bedachten we om op een populaire term uit de branche te monitoren: ‘werkkostenregeling’”. Elke ochtend kreeg Sam een nieuwsselectie met alle berichten over werkkostenregeling die online verschenen. Eén van de diensten die Taxperience biedt is interim dienstverlening. Zij zetten belastingspecialisten op projectbasis in bij bedrijven die daar vraag naar hebben. Al snel viel Sam op dat tussen de berichten ook vacatures zaten voor interim specialisten op het gebied van werkkostenregeling. Laat Taxperience deze specialisten nu net in huis hebben… Een nieuw leadgeneratiekanaal was geboren.

Op een term als “werkkostenregeling” komen veel meer berichten binnen dan alleen vacatures. Door deze te combineren met andere woorden zoals ‘vacature’ of ‘opzoek’, zet je monitoring nóg specifieker in voor leadgeneratie.

Hoe nu verder: een goede online én offline afstemming

Hoe het proces er vervolgens uitziet, zal per situatie verschillen. Eén ding is zeker: je moet je kans pakken. Als het even kan ook nog een beetje vlot. Sam vertelt verder: “Het belangrijkste online leadgeneratie kanaal bij ons is Twitter. Regelmatig verschijnen er tweets met de vraag naar een specialist in werkkostenregelingen. Vervolgens gaat één van onze belastingadviseurs bekijken of we deze vacature in kunnen vullen en volgen we de tweet offline op. We hebben op deze manier al verschillende klanten binnengehaald en relaties gelegd.” Taxperience heeft met deze workflow een goede synergie tussen online en offline lead generatie weten te creëren.

Nooit te laat met real time monitoring

Dat vluchtigheid een grote rol speelt in het social media landschap is geen geheim meer. Dat merkte Taxperience ook. In enkele gevallen waren zij te laat met een opvolging, met gevolg dat de vacature al vervuld was. Real time monitoring is onmisbaar bij leadgeneratie. Gelukkig hoef je niet de hele dag in je dashboard te kijken of er berichten binnenkomen. Veel tools bieden alerts aan: meldingen zodra er een bericht binnenkomt. Je kan deze alerts helemaal naar wens instellen.  Zo ben jij de altijd eerste die een alerte reactie kan geven én de opdracht binnen kan halen!

Aan de slag!

Ben jij nog steeds elke dag al die websites af aan het zoeken voor leads? Of ben je er al mee gestopt omdat je er zo veel tijd aan kwijt was? Laat je helpen en schakel je monitoring tool hiervoor in. Zo kan jij altijd als eerste reageren op de lead die net een bericht gepost heeft en haal je direct omzet uit social media!

Ik wil Sam Abbing graag bedanken voor zijn medewerking aan deze blog!

 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn