Ondernemers willen met online knipseldienst greep op sociale media

Op het internet verschijnen aan de lopende band positieve danwel negatieve berichten over bedrijven, producten en diensten. Om hier greep op te krijgen kunnen bedrijven een afdeling Webcare oprichten en een online knipseldienst inschakelen.

Via online media monitors kunnen ondernemers de berichtgeving over hun bedrijf laten scannen en rapporteren. Zij kunnen zelfs meediscussiëren en bijsturen. Checkit, een search engine-mediabureau, en spin-off Clipit, een mediamonitor, scannen dagelijks zevenduizend online-nieuwsbronnen. Het bedrijf is daarmee de digitale variant van traditionele knipseldiensten als Euroclip en Knipsel Info Service.

De behoefte aan onlineknipseldiensten wordt groter nu sociale media als microblogs, Hyves en Twitter bedrijfsberichten de digitale snelweg op sturen. Paul Aelen, mede-oprichter van Clipit: ‘Het onlinenieuws wordt gefragmenteerder. Bedrijven nemen webloggers en internetbronnen als Hyves en YouTube steeds serieuser.’

Onlineknipseldienst
Bedrijven die zich op de onlineknipseldienst abonneren, betalen gemiddeld 25 euro per zoekterm per maand. Ondernemers ontvangen dagelijks een rapportage van de gescande berichten. Aelen ziet dat steeds meer functionarissen binnen één organisatie van deze rapportage gebruikmaken. Naast de communicatiemedewerker zijn dat bijvoorbeeld de marketeer, de productmanager en de salesmanager.

Een internetbank met een programma dat niet functioneert op een Apple-computer kan zo snel ingrijpen. Aelen: ‘Wat is er dan mooier dan wanneer iemand van de helpdesk van de bank daar proactief op reageert? Zo maak je klanten voor het leven.’

Het zoeksysteem is schatplichtig aan George Boole (1815-1864). Deze Britse wiskundige maakte het mogelijk gericht te zoeken door te werken met variaties (‘or’), combinaties (‘and’) en uitsluitingen (‘not’). Daarnaast filtert de mediamonitor op categorie, thema en taal. Veel ruis is dan weg.

Sentimentanalyse
Ondernemers stellen hogere eisen aan de onlineknipseldiensten. Ze willen bijvoorbeeld een ‘sentimentanalyse’ gekoppeld aan de berichten die over hun bedrijven verschijnen op het internet. Zo kunnen ze in één oogopslag zien of een bericht positief, neutraal dan wel negatief is.

De teksten die worden gescand op het internet zijn gekoppeld aan een script dat Aelen zelf heeft geschreven. Dit script is geschreven op basis van online lijsten van duizenden woorden, gerangschikt op gevoelswaarde.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn