Monitoring tools voor de prioriteiten van marketeers

Content marketing verdringt social media in de prioriteitenlijst van de marketeer. Dat blijkt uit het Marketingtrendonderzoek 2014 van adviesbureau Berenschot in samenwerking met zes vakwebsites, waaronder MarketingTribune, dat vorige maand verscheen. Social media als prioriteit wordt niet alleen van de tweede plaats gestoten, het zakt naar een 10de positie! Lees hier hoe je als marketeer monitoring tools inzet voor je top 5 prioriteiten.

Top 5 marketingprioriteiten

  1. Klant centraal
  2. Content marketing
  3. Authenticiteit
  4. Big data
  5. Storytelling
Marketingtrendonderzoek 20141

Marketingtrendonderzoek 20141

Hoe zet je online en social media monitoring en de resultaten hieruit in voor deze prioriteiten?

Klant Centraal

Waar praat je doelgroep over? Wat houdt hen bezig en welke woorden gebruiken zij? Met monitoring leer je je doelgroep beter kennen en stem je je communicatie daar op af. Ontdek wie thought leaders zijn en betrek hen in je ontwikkeling en PR.

Content marketing

Monitoring tools vormen een handige en tijdbesparende oplossing bij het verzamelen van relevante content. Zoek op termen die belangrijk zijn in jouw branche en ontdek wat er over geschreven wordt op verschillende platformen. En het leuke is: je kijkt eens wat verder dan de bekende websites waar iedereen zijn content al vandaan haalt! Voeg artikelen samen of schrijf er je eigen visie op en je hebt weer interessante eigen content om te delen.

Authenticiteit

Met welke keywords wordt jouw merk online eigenlijk geassocieerd? En hoe verhoudt dat zich ten opzichte van concurrenten? Ontdek wat je doelgroep ziet als jouw unieke eigenschappen en doe er je voordeel mee! Misschien richt jij je in je online communicatie wel vooral op de massaplatformen als Twitter en Facebook, maar ontdek je met monitoring tools dat er veel over jouw branche wordt gesproken op een niche forum. Durf anders te zijn en kies eens voor een kanaal met een kleiner bereik, maar wellicht veel meer aansluiting en effect!

Big data

Monitoring tools brengen je van big data naar small data. Je verzamelt alle online berichtgeving over jouw branche over een representatieve periode. Met analysetools ga je vervolgens inzoomen op pieken en afwijkingen. Wanneer werd er het meest geschreven? Waar ging dat over? Waren de schrijvers positief of negatief? Waren ze negatief, wat was er dan niet goed? Waren er specifieke mensen die hierover klaagden? Door de grote hoeveelheid data kun je betrouwbare uitspraken doen, door het inzoomen toon je ook inhoudelijk aan wat er speelt in je branche. Met die inzichten voorzie je vervolgens je plannen en andere afdelingen van waardevolle input!

Storytelling

Door te monitoren op elementen van jouw story (zoals koffie voor ons :-)) kun je meer lading geven aan deze laag. Ontdek wat er speelt in die markt, wat zijn trends? Wellicht kun je experts eens benaderen voor blogs of interessante weetjes. Of verzamel content om te delen via social media. Zo zorg je ervoor dat je thema niet oppervlakkig blijft, maar echt iets toevoegt aan je merk.

Social media minder belangrijk?

Tot slot… social media zakt naar een 10de plaats?! Wellicht is het beter om te constateren dat de focus is verschoven van het middel naar de toepassingen. Zoals het inzetten van social media voor storytelling en het gebruiken van inzichten uit social media (big data).

Feit blijft natuurlijk dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Ook redactionele sites leveren een grote meerwaarde bij het verspreiden van jouw boodschap. De autoriteit van de bron draagt hier enorm bij aan de geloofwaardigheid, waar die in social nog wel eens in twijfel wordt getrokken. En laten we ook de meer traditionele media als print, radio en tv niet vergeten! Ondanks de worstelingen die deze kanalen met de nieuwe ontwikkelingen hebben, blijft de impact groot. Kortom, social media blijven belangrijk, maar worden steeds minder als eiland vol nieuwe kansen benaderd, en meer als geïntegreerd onderdeel van de mediamix.

Dus, maak jij al gebruik van monitoring tools voor je marketing activiteiten? Doe er je voordeel mee en zet ze in voor je prioriteiten. Wat zijn eigenlijk jouw prioriteiten?

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn