Meer berichten over mama, positiever over papa!

Mama vs. papa

Afgelopen zondag was het Vaderdag. Heb jij je vader extra verwend met een ontbijtje en cadeaus? Of heb je je vijf weken geleden meer uitgesloofd voor je moeder? Wellicht vind je het allemaal nergens op slaan en bestempel jij Vader- en Moederdag als commerciële onzin. Clipit social media monitoring monitorde net als vorig jaar alle online berichten rondom Vader- en Moederdag. Wie dit jaar het beste uit de bus komt? Lees snel verder!

Dit jaar verschenen er bijna 142.500 berichten over Vader- en Moederdag. Van deze berichten gingen er ruim 95.000 over moeders. Als we dus naar het aantal berichten kijken is moederdag duidelijk populairder dan Vaderdag. 1-0 voor de moeders! Maar hoe zit het met de PR-waarde en het sentiment?

Tweet, Tweet

Bijna 80.000 van de 95.000 berichten over Moederdag zijn Tweets. De Tweets die worden geplaatst lopen erg uit één. Zo zijn er gefrustreerde dochters die het tijd vinden voor een dochterdag: ‘Moederss gaan boos worde omdat ze niks krijge vr moederdag mr heb jij ooit gehoord van een dochterdag??’. En zo zijn er anderen die Moederdag bestempelen alscommercieel gedoe’Op Vaderdag waren er van de 47.500 berichten bijna 40.000 Tweets. Er werd vooral veel getweet over cadeaus die werden gegeven.

In verhouding zijn er evenveel Tweets geplaatst over Vaderdag als over Moederdag. Vooruit, voor allebei een puntje dan. Tussenstand moeders vs. vaders: 2 – 1.

Wie is er eigenlijk het meest waard?

De Tweet van Marco Borsato leverde op Moederdag de meeste PR-waarde op, namelijk €56.198. Hij tweette een foto van hem en zijn moeder. De Tweet die de meeste PR-waarde opleverde op Vaderdag is een retweet door Ebrahim Hemmatnia. De retweet leverde maarliefst €147.263 PR-waarde op!

De Tweet met de meeste waarde is dus verzonden op Vaderdag. Weer een puntje erbij voor de vaders: 2-2. Echter leverde Moederdag in totaal maarliefst €9.625.000 aan PR-waarde op. Vaderdag blijft achter met een schamele €5.500.000. Ik zeg 3-2 voor de moeders!

Positiever over papa of mama?

Over Vaderdag wordt dus minder geschreven. Wel gaat de prijs voor Tweet met hoogste PR-waarde naar de vaders. Laten we eens kijken naar het sentiment. Zijn we even positief over moeders als over vaders? Het sentiment van de berichten op Vaderdag is hieronder te zien. Overwegend positief!

Sentiment Vaderdag
Ook het sentiment van de berichten op Moederdag is overwegend positief. Toch zijn er íets meer ‘zeer positieve’ berichten geschreven op Vaderdag dan op Moederdag. Een puntje voor de vaders erbij maakt de tussenstand 3-3!

Sentiment Moederdag

Cadeautjes voor papa, ontbijtjes voor mama

Als laatste kijken we naar de keywords. Welke woorden worden het meest besproken? Wat gelijk opvalt is dat bij Vaderdag op de 2e plek het woord cadeau staat, terwijl het woord cadeau als derde van onder staat bij de keywords van Moederdag.

Een andere uitblinker: bij vaderdag staat het woord ‘timeline’ tussen de keywords, bij moeder staat het woord ‘instagram’ ertussen. Conclusie: moeders posten foto’s op Instagram vaders communiceren liever met Tweets op Twitter?

Verder zijn ontbijtjes bij moeders veel populaider dan bij vaders. In de keywords van Moederdag staat ontbijt op de 10e plek, bij Vaderdag komt het woord ontbijt niet eens voor!

Keywords

Eindstand

Over Moederdag zijn dit jaar weer bijna twee keer zoveel online berichten geschreven dan over Vaderdag. Echter, het sentiment van Vaderdag is ietsie positiever en ook behaalde Vaderdag de Tweet met de hoogste PR-waarde. Moeders winnen weer als we kijken naar de totale PR-waarde en worden verwend met ontbijtjes op bed. Vaders krijgen vaker cadeaus! Eindstand: 3-3!

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn