Microsoft neemt eerste plaats over van Fortis

De laatste twee weken heeft een aantal verschuivingen plaatsgevonden in de brandbarometer. De vorige keer was het dynamiek op de kapitaalmarkt die tot extra zichtbaarheid leidde. Dit keer is het motto: the deal makes it real. Zo werd de eerste positie van Fortis overgenomen door Microsoft, met maar liefst 1876 online vermeldingen.

De aanleiding is dat Microsoft bekendmaakte dat zij haar bod op Yahoo verhoogt en aankondigde dat Windows XP langer in de verkoop blijft. Yahoo op haar beurt stijgt van plaats 16 naar plaats 3. De berichtgeving wordt niet alleen intensief gevolgd door online economieredacties, maar ook door dagbladen.

Heineken stijgt van plaats 13 naar plaats 7. Ook hier trekt een naderende deal – de overname van S&N de volle aandacht. Het zou logisch zijn als bedrijven een sterke online-strategie ontwikkelen om een naderende overeenkomst ook via het web goed te positioneren. Het zou toch interessant zijn om via een weblog te vernemen wat klanten en aandeelhouders vinden van een overname van Corporate Express door Staples?

Verrassend is de relatief grote aandacht die online wordt gegenereerd voor sponsors. De Rabobank is zichtbaar via berichtgeving over de voorjaarsklassiekers (Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix) en het bericht dat de bank de grootste sponsor van Nederland is. Advies: zoek zichtbare sponsorprojecten, en gij zult zelf zeer zichtbaar zijn. Het zou logisch zijn dit aan te bevelen aan spelers als UPC, ING en Coca-Cola. Zij zijn deze keer weggevallen uit de Brandbarometer.

De analyse bij de Brandbarometer is van Paul Stamsnijder, principal consultant bij Pleon.

De Brandbarometer:

  1. Microsoft
  2. Fortis
  3. Yahoo
  4. Rabobank
  5. KPN
  6. Google
  7. Heineken
  8. Playstation 3
  9. Xbox360
  10. ABN Amro
  11. Apple
  12. BMW
  13. RTL
  14. Toyota
  15. Vodafone
  16. Albert Heijn
  17. Hema
  18. ANWB
  19. Adidas
  20. NUON
  21. TMF
  22. DSB Bank
  23. Lidl
  24. IKEA
  25. Tempo Team

De Brandbarometer wordt verzorgd door Clipit News. Clipit scant 24 uur per dag, zeven dagen per week het internetnieuws in 4.000 nieuwsbronnen. De resultaten vindt u in de Brandbarometer.Wilt u het online nieuws over uw merk ontvangen? Clipit News houdt u op de hoogte.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn