Marktonderzoek? Maak het eenvoudig met media monitoring!

Dat het medialandschap de laatste jaren een revolutie heeft doorgemaakt, is onmiskenbaar. Die revolutie heeft op vele vlakken gevolgen gehad. Zo ook op het gebied van marktonderzoek. Waar de marktonderzoeker eerder de touwtjes geheel in handen had, heeft hij deze de steeds meer moeten laten vieren: meningen op het internet laten zich niet temmen. Maar hoe breng je deze in kaart interpreteer je het om de markt in het vizier te houden?

Netnografisch onderzoek voor het in kaart brengen van meningen en wensen

Online marktonderzoek wordt ook wel netnografisch onderzoek genoemd. Dit is afgeleid van etnografisch onderzoek, het bestuderen van mensen en communities in hun dagelijks gedrag, wensen, denkbeelden en cultuur. Marktonderzoekers gaan met netnografisch onderzoek op zoek naar wat de doelgroep online zegt en doet. Dat levert verschillende inzichten op. Denk hierbij aan meningen en wensen, gebruik, merkbeleving, klantprofilering, klantgedrag, concurrentie en trends in de branche.

Monitoren om snel informatie te filteren

Met netnografisch onderzoek kunnen we dus online de behoeften in de markt peilen. Dan rijst de vraag: waar begin je?! Zo veel berichten, zo weinig tijd. Met het monitoren op jouw onderwerp filter je de juiste berichtgeving uit de grote stroom. De eerste vraag hierin is: op welke term ga je zoeken? Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van de soort informatie die je zoekt. Ben je benieuwd naar je marktpositie ten opzichte van concurrenten? Zoek dan jouw product of dienst in het algemeen. Wil je meer weten over de meningen of aankoopmotieven van je klant? Zoek dan specifiek op je product- of merknaam.

It’s all about the data

Monitoring helpt je inzicht krijgen in de berichtgeving, daarbij helpt het je de berichtgeving eenvoudig te analyseren. Zo heb je in één oogopslag inzicht in de voor jouw belangrijke bronnen, auteurs en keywords. Je vindt dus waar de consument zich bevindt, wat zij daar zeggen en hoe zij informatie delen. Niet alleen in jouw product of dienst, maar ook over de gehele branche.

Keywords - Bron - Auteur

Hoe interpreteer je dit?

Na het binnenhalen van de juiste data, heb je met name kwantitatieve gegevens. Echter geven deze getallen weinig duiding. Welke bronnen en auteurs doen er nu écht toe in je branche? Welke concurrenten creëren veel impact? Voor meer interpretatie van de data gebruik je de PR-waarde. De PR-waarde geeft je een indicatie van de waarde van berichten, auteurs en bronnen. Zo vind je eenvoudig influencers en belangrijke spelers in je branche.

PR-waarde bron/auteur

Maak marktonderzoek makkelijker!

Niet meer actief op zoek naar informatie, maar de informatie overzichtelijk naar jou laten komen. Met monitoring krijg je snel en gemakkelijk inzicht in je markt. Je verzamelt informatie over je doelgroep, branche en concurrenten en analyseert de data vervolgens eenvoudig. Natuurlijk bestaat je marktonderzoek uit meerdere facetten, maar deze inzichten zijn een mooie aanvulling om continu het zicht op de markt te houden!

Aan de slag met media monitoring

Klaar om ook jouw marktonderzoek eenvoudiger te maken? We bieden je de mogelijkheid om onze tool een week vrijblijvend te testen! Vul onderstaand formulier in en één van onze monitoring adviseurs neemt contact met je op om je wensen te bespreken. Vervolgens zullen onze media analisten de monitoring voor je activeren. Zo is de kwaliteit van je data gegarandeerd!







 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn