Maken Social Media PR makkelijker?

De hoofddoelstelling van PR-acties is over het algemeen ‘beïnvloeden’ van bepaalde groepen mensen. Of dit nu klanten zijn, doelgroepen of andere stakeholders; het gaat om het beïnvloeden van mensen. Dat was het al voordat het internet bestond en dat is het ook nog steeds. De twee grootste verschillen tussen PR 1.0 en PR 2.0 zijn echter ook meteen de zaken die het vak helemaal veranderen.

Versnelling van WOM

De opkomst van social media heeft er niet alleen voor gezorgd dat PR-mensen makkelijker hun boodschap kunnen delen met de doelgroepen die zij voor ogen hadden; nee, daarnaast hebben Twitter, Facebook, Hyves en niet te vergeten YouTube en Flickr het begrip Word of Mouth (WOM) veranderd.

Vroeger deelden mensen ervaringen en meningen met elkaar via kranten, die eens per dag werden gedrukt; andere media, zoals TV versnelden het proces van WOM al wel, maar tegenwoordig is er geen houden meer aan.

Vorige week twitterde iemand dat er een storing was bij ING; iedereen met een betaalrekening bij ING zou bij elke willekeurige andere bank € 250 kunnen pinnen, zonder dat het van zijn of haar rekening zou worden afgetrokken. Gevolg: enorme wachtrijen voor pinautomaten bij andere banken. Zou dit zijn gebeurd als social media nog niet bestonden? Misschien. Maar dan alleen als iemand dit tijdens een journaal of ander goed bekeken televisieprogramma zou beweren.

Nu wordt er geretweet van jewelste en wordt ook op andere websites de ene na de andere vermelding geplaatst. Een enorme versnelling van WOM dus. Soms werkt het voor je, soms tegen je. Feit is dat je het overzicht moet bewaren.

Weten wat er leeft

Social media brengen ook met zich mee dat het relatief eenvoudig is om de houding van stakeholders met betrekking tot je merk te onderzoeken. Ook dit heeft twee kanten: jij, de PR-, marketing- of communicatiespecialist, bent niet de enige; de consument hoeft maar je merknaam in te tikken op Google of zoekfunctie op elk willekeurig social network en hij wordt beïnvloed door iedereen die maar een mening over je heeft.

De andere kant is natuurlijk dat jij zelf ook heel gemakkelijk kunt zien wat de houding tegenover je merk is. Er zijn geen uitgebreide, dure onderzoeken meer nodig om te weten wat er leeft.

Monitoren en reageren

Monitoren wat mensen over je schrijven is dus van groot belang. Niet alleen ten behoeve van webcare en reputatiemanagement, zoals onderwerp was in de vorige nieuwsbrief. Ook om te kijken hoe de PR-actie valt die onlangs is ingezet. En het monitoren van een PR-actie betekent vandaag de dag niet alleen: kijken waar het bericht geplaatst wordt, maar ook hoe erop gereageerd wordt.

Social media monitoring dus, als onderdeel van online media monitoring. Niet alleen als technologie om direct te kunnen reageren op social media uitingen, maar ook om te kijken wat voor waarde er gehecht wordt aan uw PR-actie. En dan gaat het niet alleen over de mediawaarde van bijvoorbeeld een artikel over uw merk op een belangrijk blog of grote nieuwssite, want als uw bericht verschijnt op een blog, en dat wordt weer geretweet door 100 followers, dan zit daar toch ook een waarde aan?

Meer weten over het koppelen van een waarde aan gevonden berichten? Lees de gebruikerstip van deze nieuwsbrief!

Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden van social media monitoring? Neem dan contact op met Clipit via 024-359 37 90 of info@clipit.nl.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn