Klassieke muziekliefhebber zorgt voor ruim €450 duizend online PR-waarde

Afgelopen weekend vond het jaarlijks terugkerende Prinsengrachtconcert in Amsterdam plaats. Een concert voor de verknochte klassiek liefhebber die in intieme setting naar muziek luistert van de grote meesters.

Clipit analyseerde de online buzz rondom het concert vanuit de interesse of de ‘klassieke’ doelgroep ook online actief is. In de dagen voorafgaand, tijdens en na het concert werd er een buzz gemeten van 552 berichten.

Social media wint het van redactionele online media

De meeste berichten kwamen van social networks vandaan. Opvallend waren het aantal sfeerbeelden op Instagram van de intieme setting van de sloepjes en andere schilderachtige bootjes op de gracht. Ook de mensen die zichzelf terugzagen op tv postten erop los.

Bron Prinsengrachtconcert

instagram

Redactionele media bepalend voor hoogte PR-waarde

Ondanks de grote hoeveelheid berichten op social media zorgden juist de klassieke, traditionele media voor de grootste PR-waarde van in totaal meer dan € 450.000. Er was dan ook veel te melden over het concert. Zo werd er bericht over de 30e tv-uitzending voor NPO2 en het kijkcijferaantal van 600.000 personen.

Pr-waarde bron prinsengracht

MH17

De Nederlandse luisteraar/kijker bleek de ramp in Oekraïne even te vergeten door de klassieke klanken op de gracht. Ondanks een emotioneel betoog van de Georgische violiste Lisa Batiashvili werd er online weinig aandacht aan gegeven. Slechts het stuk “Erbarme Dich” uit de bekende Matthäus Passion, dat aan de slachtoffers werd opgedragen, was terug te vinden in de online berichtgeving. Er werd gerefereerd aan het klassieke stuk (22 keer) en 46 keer naar Bach.

Gouden strotjes

Traditiegetrouw sloot het concert af met het nummer “Aan de Amsterdamse Grachten” van Pieter Goemans. Dat dit niet onopgemerkt aan het online publiek voorbijging bleek wel uit de 48 mentions.

Met deze mooie afsluiter kan ik concluderen dat er over het klassieke Prinsengrachtconcert toch meer online buzz gecreëerd wordt dan verwacht. Zo zie je maar, klassiek gaat goed samen met modern!

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn