Klantencase: Synovate rapporteerde de activiteit van WK-merken in Social Media

Tijdens het WK Voetbal 2010 volgde Synovate met 60 supporters het WK. Dit om nader onderzoek te doen naar de beleving van consumenten; niet alleen met betrekking tot het toernooi, maar ook in relatie tot de reclamecampagnes die ter ere van het WK Voetbal werden gelanceerd. Hoofdvraag van het onderzoek: wat zijn de succescriteria voor sales- en marketinginitiatieven gerelateerd aan het WK?

11 merken en marketinginitiatieven

Naast het onderzoek dat gedaan werd onder 60 supporters, ging Synovate een samenwerking aan met Clipit. 60 dagen monitoorde Synovate met Clipit 11 merken op het web. Onder andere werd gekeken naar de online aanwezigheid van de marketinginitiatieven in hoeveelheid berichten. Ook is naar het online sentiment van de verschillende spelers gekeken.

Buzz rondom marketinginitiatieven

Renée van der Plas van Synovate: “Wij vonden het zeer waardevol om ook de buzz rondom de verschillende marketinginitiatieven te meten. De kwalitatieve analyse op basis van onderzoek in ons nieuwe dashboard waarin een interactief panel met 60 leden deelnamen, werd zo aangevuld met gegevens van de online buzz rondom de merken en hun campagnes – een belangrijk deelantwoord op onze hoofdvraag.”

 

Media-Analyse en sentiment

“We hebben met Media-Analyse gekeken naar de sentimenttrend van de verschillende marketinginitiatieven. Zo konden we niet alleen zien in hoeverre er sprake was van buzz generatie, maar ook hoe de verschillende merken zich wat betreft buzz en sentiment tot elkaar verhielden. De marketinginitiatieven die zijn meegenomen in de analyse zijn allen spontaan genoemd in het panel, zoals de veelbesproken Dutch Dress van Bavaria, de Pletterpet van Heineken en niet te vergeten de Beesies van Albert Heijn. Daarnaast zijn echter ook initiatieven van minder grote bekendheid meegenomen. Denk bijvoorbeeld aan de campagne van de Staatsloterij of het Jup shirt van Jupiler.”

Rapport en meer informatie

Het omvangrijke rapport geeft niet alleen antwoorden op de hoofdvraag, maar gaat ook in op de gevoelens en associaties van supporters bij het WK en de verschillende initiatieven. Interessant dus, en een goede opstap naar het mogelijk door Nederland en België georganiseerde WK Voetbal in 2018 of 2022.

Wilt u meer weten over het onderzoek? Neemt u dan contact op met Hella de Weger via 024-359 37 90 of hella@clipit.nl

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn