Kies voor optimisme

De laatste twee weken worden de media gedomineerd door de effecten van de kredietcrisis. Ondernemingen grijpen hard in om zich voor te bereiden op een guur 2009. Vanwege de aankondiging van massa-ontslagen staan ING, Philips en Microsoft in de top-vier van de Brandbarometer. Met tegenvallende economische resultaten als excuus zetten zij respectievelijk 7000, 6000 en 5000 mensen op straat.

Rationeel beschouwd klinkt dit alleszins acceptabel, want niemand kan de teruggang ontkennen. Naast de kredietcrisis stapelen de voedsel-, de klimaat- en de gascrisis zich op. Onder het mom van ‘het nieuwe realisme’ wordt alle creativiteit en innovatie ook buiten de deur gezet. Wie de Brandbarometer deze week goed bekijkt, ziet amper bedrijven die met positief nieuws durven te komen. Het gevaar is dat de negatieve spiraal steeds sterker wordt: bedrijven zijn kritisch over hun eigen verwachtingen, de media spinnen garen bij het brengen van slecht nieuws en consumenten houden daardoor de hand op de knip – waardoor bedrijven inkomsten missen en de wereld nog verder in de problemen raakt.

De kans ligt bij de keuze voor optimisme. Een sterk merk gaat voor dromen, hoop en verandering. Coca-Cola is niets meer en minder dan optimisme in een flesje. Als Martin Luther King had gesteld ‘I am a realist’ had hij niemand in het hart geraakt en de overwinning van Obama is mede gecreëerd door onvervalst optimisme. En dichter bij huis zijn er ook goede voorbeelden: DSB leert dat lenen geen schande is, en bovendien goedkoper dan rood staan. En PsyQ, een van de meest succesvolle merken in de zorg, spreekt de cliënt niet aan als patiënt maar als zorgconsument. Optimisme is niet alleen balsem voor de ziel, maar ook smeerolie voor de economie: wie positief durft te zijn creëert plezier en aantrekkingskracht. En dat geeft weer ruimte voor ondernemerschap.

De ellende van deze tijd is niet dat er banen worden gekort, maar dat we elkaar problemen aanpraten. Met als consequentie dat een bedrijf emotioneel failliet gaat: er is geen ruimte meer voor innovatie, de ambitie ontbreekt en de oplossingen zijn niet meer in beeld. Een ideeëncrisis is veel erger dan alle andere ellende bij elkaar. Juist wanneer het wat slechter gaat geldt optimisme als het beste medicijn. Een pessimist is iemand die problemen maakt van zijn kansen; een optimist is iemand die kansen maakt van zijn problemen. Dus wie heeft oplossingen voor de krediet-, klimaat-, voedsel- en gascrisis? Kies voor optimisme. Zet de pessimisten maar op straat.

Afgevallen merken: Tom Tom, T-Mobile, TNT Post. Toegevoegde merken: Samsung, Heineken, IKEA

De analyse bij de Brandbarometer is van Paul Stamsnijder, partner bij de Reputatiegroep.

De Brandbarometer:

  1. ING Bank
  2. Fortis
  3. Philips
  4. Microsoft
  5. Apple
  6. Aegon
  7. SNS
  8. Google
  9. Playstation 3
  10. Rabobank
  11. ABN Amro
  12. Xbox360
  13. KPN
  14. KLM
  15. Shell
  16. Nintendo
  17. Albert Heijn
  18. NS
  19. Toyota
  20. BMW
  21. Essent
  22. Samsung
  23. Heineken
  24. ANWB
  25. IKEA

De Brandbarometer wordt verzorgd door Clipit News. Clipit scant 24 uur per dag, zeven dagen per week het internetnieuws in 4.000 nieuwsbronnen. De resultaten vindt u in de Brandbarometer. Wilt u het online nieuws over uw merk ontvangen? Clipit News houdt u op de hoogte.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn