Inzicht in bereik en PR-waarde; learnings uit het werkveld

Learnings uit een inspirerende sessie met onze klanten

Tips van klanten zijn erg waardevol. Zij zijn belangrijke stakeholders en je wilt graag aan hun wensen voldoen. Via de telefoon of mail krijg je complimenten of tips mee, maar vaak is dit vluchtig. Hoe waardevol is het om écht in contact te staan met je klanten? De discussie in real life aan te gaan? Met deze gedachte vond afgelopen donderdag, 8 december, onze klankbordsessie over PR-waarde en bereik plaats. Samen met een mooie groep klanten hebben we gepraat over measurement van media aandacht. We kijken terug op een erg geslaagde sessie. Ik neem je graag mee in enkele van de inzichten!

Bereik of PR-waarde, is er een trend te ontdekken?

De eerste interessante vraag; wat is de trend in het belang dat wordt gehecht aan bereik of PR-waarde? Verschuift de markt van PR-waarde naar bereik? Als media analist bij Clipit krijg ik steeds vaker de vraag wat het bereik van de gevonden berichten is. Valt hieruit te concluderen dat bereik belangrijker wordt? Ja, dat zeker. Er is steeds meer vraag naar bereikcijfers. Maar dit betekent niet dat PR-waarde minder belangrijk wordt. Het ligt aan de KPI’s die jij als bedrijf stelt. Vind je het aantal personen dat je bereikt belangrijk of wil je juist weten wat jouw inspanningen waard zijn? De conclusie van de discussie: PR-waarde en bereik zijn beide erg belangrijke factoren. Ze vullen elkaar precies aan, naar aanleiding van de gestelde KPI’s.

De toekomst van bereik

Hoe nu verder? Bereik en PR-waarde zijn beide belangrijke metrics. Wat zijn de vervolgstappen die te nemen zijn? Wat duidelijk werd tijdens de sessie is dat er zeker nog behoefte is aan verfijning van bereikcijfers. Het aantal bereikte personen geeft een goede indruk, maar geeft geen volledige informatie. Het roept verschillende andere vragen op. Hoeveel unieke personen heb je bereikt? Waar komen deze personen vandaan? Hoe oud zijn ze? Waar houden ze van? Oftewel: heb ik daadwerkelijk mijn gewenste doelgroep bereikt? Deze vragen zijn niet onbekend voor de meeste communicatie-professionals. Ze komen sinds de introducties van de Barcelona Principles 2.0 steeds vaker naar voren. Het is wenselijk om je outcomes zo concreet mogelijk te meten. Daarvoor is het zo inzichtelijk mogelijk maken van je media prestaties een belangrijk onderdeel.

Bereik en PR-waarde van Clipit

Een mooi streven dus; volledig inzicht in je PR-waarde en bereik. Clipit werkt hier naar toe met haar formules. Wil je meer informatie of heb je nog vragen? Neem contact op met mij of je eigen media analist via de telefoon, mail of chat!

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn