Invoering OV-chipkaart scoort online dikke onvoldoende

Het werd al een paar keer uitgesteld, maar vanaf 9 juli is het dan toch zover: reis je met de trein, dan check je in en uit. Enorme wachtrijen bij de poortjes, een onveilige website en twintig euro op je pasje die je nooit meer terug krijgt; vooraf was het plan controversieel. Maar wat vinden we er inmiddels van? Clipit online en social media monitoring bekeek in de twee maanden na de overstap alle online berichten over de OV-chipkaart.

Heimwee naar het papieren kaartje?

In den beginne, in 1839 om precies te zijn, was er slechts het papieren treinkaartje. Treinen reden toen nog met maximaal 40 km/u en dan alleen tussen Haarlem en Amsterdam. Sindsdien is er veel veranderd. Het papieren kaartje kreeg er in 2005 een digitaal broertje bij. Eerst nog alleen lokaal, vanaf 2009 landelijk en inmiddels verplicht. Verlangen we al weer terug naar het papieren kaartje?

Hoeveelheid berichten over papieren treinkaartje

In de grafiek zie je vanaf 1 juli per week de hoeveelheid berichten over het papieren treinkaartje. Wat blijkt? Buiten de week waarin het papieren kaartje definitief werd afgelost door de OV-chipkaart, hebben we het er online nauwelijks over. Veel voorkomende onderwerpen zijn de dag van de overstap zelf, het meldpunt voor klachten rondom de afschaffing en het lot van het laatste treinkaartje. Het Spoorwegmuseum Utrecht had er €250,- voor over, de reiziger is op een enkeling na minder nostalgisch.

Overmoedige inhaker

NS voerde uitgebreid campagne om iedereen te laten wennen aan het idee dat er geen papieren kaartjes meer te koop zouden zijn vanaf 9 juli. Niet alleen met billboards op stations, ook digitaal. Met name op social media zijn deze berichten flink gedeeld:

bronnen berichten over papieren treinkaartje

Toevallig was 9 juli ook de dag dat Nederland de halve finale van het WK speelde tegen Argentinië. Goed voor talloze leuke (overmoedige) inhakers. @LucasDegen wist de slogan van NS mooi in WK-sferen aan te passen:

De originele tweet alleen al werd 103 keer gedeeld. In totaal leverde deze geslaagde photoshop €21.950,- aan PR-waarde op. Helaas mocht Messi blijven zitten tot het station finale, maar de NS hield er een mooi staaltje free publicity aan over.

Problemen met privacy

De OV-chipkaart is een veelbesproken onderwerp; van 1 juli tot 10 september verschenen er online 21.195 berichten over. Het oordeel van de Nederlandse forens is duidelijk: de OV-chipkaart krijgt een onvoldoende. Maar liefst 68% van de berichten over de OV-chipkaart is negatief of zelfs zeer negatief.

sentiment berichten over papieren treinkaartje

In bovenstaande grafiek zie je per week het sentiment rondom de OV-chipkaart. Vóór de afschaffing van het papieren kaartje zijn we online nog verdeeld, maar in de laatste week van juli en de eerste twee weken van augustus laten we geen spaan van de OV-chipkaart heel. De Consumentenbond en Rover geven bij NS aan dat alternatieven onvoldoende bekend zijn bij de reiziger, een oproep die online veel bijval vindt. Tot overmaat van ramp blijkt de website ov-chipkaart.nl in augustus een lek te bevatten. Dat dit lek al langer bekend was, werkt als een druppel op de gloeiende plaat die privacy discussie heet.

Veilig reizen

Halverwege augustus wordt het lek op de site van ov-chipkaart gedicht en daarmee herstelt ook het sentiment zich. Veiligheid, de eeuwige rivaal van privacy, biedt tegengewicht ten opzichte van de vele klachten. Het aantal incidenten in het openbaar vervoer in de grote steden daalde sinds de invoering van de OV-chipkaart in 2009 aanzienlijk, aldus Trouw. Goed nieuws, al loopt niet iedereen meteen in polonaise door de trein:

Blijvertje?

Niet overtuigd door het argument veiligheid en wil je van je OV-chipkaart af? Dat blijkt nog een hele klus. Gooide je vroeger je papieren kaartje weg, dan keek daar niemand naar om. Ligt er nu een OV-chipkaart verlaten op het station, dan wordt half twitterend Nederland ingeschakeld om de eigenaar te vinden. Meestal met succes. Van die OV-chipkaart zijn we voorlopig dus nog niet af!

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn