Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?
Overzicht

Instagram monitoring inzetten voor influencer marketing

Het spreekt boekdelen dat Instagram en YouTube in influencer land domineren. Deze media zijn voor talloze gamers, fashiongirls, lifestyle goeroes en reisvloggers dé ideale media om hun passie te delen. Waar het voor veel influencers begon als een hobby, verdienen ze tegenwoordig hun dagelijkse kost ermee. Daarom kunnen influencers niet meer zonder influencer agencies en kunnen merken niet meer zonder influencer strategieën. Elke broedplaats voor een influencer strategie moet beschikken over relevante mediadata. In een eerder blog gaf ik 4 redenen waarom media monitoring onmisbaar is voor een influencer strategie. Omdat Instagram zo’n belangrijk medium is voor influencer marketing, geef ik je in dit blog handvatten om in 4 stappen Instagram monitoring in te zetten voor influencer marketing.

1. Monitor Instagram

Het begint allemaal met het verkrijgen van relevante data uit de Instagram berichten. Wil je resultaten verzamelen over je branche, merknaam of campagne? Met het antwoord op die vraag stellen media analisten een zoekopdracht voor je in. Deze zoekopdracht wordt zo afgesteld dat je alleen relevante data ontvangt. Zoekopdrachten kunnen erg complex zijn, zo laat onderstaande afbeelding zien. Onze media analisten zijn specialist in het opstellen hiervan en nemen dit werk dus graag uit handen.

Nu de zuivere data binnenloopt, filter je de Instagram resultaten eruit. In de Clipit Portal hebben we uitgebreide filtermogelijkheden waardoor jij een fijnmazig filter voor alle data in kan stellen. Zo breng je met de bron selectie de resultaten van één medium in kaart. Kies de optie ‘selecteer alleen onderstaande bronnen’ en typ vervolgens Instagram. Kies de juiste optie en alle Instagram berichten over jouw zoekopdracht worden getoond. Wil je ook alle reacties zien? Kies dan ook de optie Instagram (social media) (Reacties).

2. Manage je influencer berichten en interacties

De zoekopdrachten zijn ingesteld en de Instagram selectie staat aan, tijd om aan de slag te gaan met managen. Je managet de data in samenspraak met de media analist en de interactie van de influencers met de volgers. Kom erachter of de interactie is zoals je voor ogen had in de strategie. Dit doe je door gedurende een campagne in de gaten te houden hoe de berichtgeving is.

Een voorbeeld hiervan is de interactie die influencer Kelvin van het kanaal Kalvijn met zijn volgers heeft. Voor LINDA stonden Kelvin en influencer Petrus zoenend op de voorpagina. Onder de volgers van Kelvin werd dit niet positief ontvangen. Op bovenstaande afbeelding zie je het sentiment van de reacties. Slechts 8% van de reacties is positief of zeer positief. Verder valt op dat Kelvin de interactie met zijn volgers niet tot nauwelijks aangaat. In dit geval gaat het niet om een merkcampagne, dus wordt er niet vanuit een merk verwacht dat hij de interactie aangaat. Indien dit wel het geval is, manage je in deze fase de interactie tussen de influencer en volgers. Met media monitoring ben je in staat om in één oogopslag te zien hoe de interactie verloopt!

Tip: stel een alert in. Met een alert word je via de mail op de hoogte gesteld als een door jou ingestelde grens overschreden wordt. Wanneer er bijvoorbeeld x aantal negatieve berichten of reacties zijn.

3. Measure de resultaten

Na het monitoren en managen, is het tijd om de resultaten te meten! In de Portal zijn er talloze analysemogelijkheden waarmee jij aan de slag gaat. Van PR-waarde, sentiment en bereik tot man/vrouw-analyse, keyword-analyse en auteurgegevens. In de manage-fase kijk je gedurende een campagne hoe de publiciteit en interactie op Instagram is tussen de influencer en de volgers. In de measure-fase ga je dieper in op meetbare resultaten. Zo zoom je bijvoorbeeld in op het sentiment van het merk of de influencer en vergelijk je dit sentiment met het sentiment van de specifieke campagne. In het geval van Kelvin zie je op onderstaande afbeelding dat de reacties van zijn volgers normaliter veel positiever zijn. In een volgend blog ga ik dieper in op de analyse- en rapportagemogelijkheden voor influencer marketing.

4. Master je strategie

Til jouw influencer strategie naar een hoger niveau! Na het analyseren van de gegevens, kom je tot inzichten voor een masterstrategie. In het geval van Kelvin zorgde de foto voor weerstand onder zijn publiek. Indien dit een onderdeel zou zijn van een campagne voor een merk, is deze weerstand niet wenselijk voor het merk. In de manage-fase grijp je al in door bijvoorbeeld te sturen op een reactie van Kelvin waarin hij deze weerstand wegneemt. In de measure-fase meet je wat een antwoord van Kelvin teweegbrengt. Blijft de negatieve berichtgeving doorgaan? Kun je in de master-fase ervoor kiezen om hier een YouTube-video aan te wijden die meer uitleg biedt.

Door in de measure-fase in te zoomen op de weerstand van de volgers, kom je tot inzichten over de doelgroep. Deze neem je mee in de huidige en aankomende strategieën. Deze mediadata is de grondstof voor jouw strategie. De gegevens zijn alleen beschikbaar door de inzet van een media monitoring tool. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met Stefan.