Hoe meet je de ROI van een persbericht?

Door op je organisatienaam te monitoren, krijg je een mooi, globaal beeld. Onmisbaar, maar wat doe je nu als je je afvraagt wat een specifiek persbericht je heeft opgeleverd? Ik spreek geregeld klanten die op zoek zijn naar een oplossing voor dit dilemma. Daarnaast heb ik er zelf mee te maken als ik persberichten schrijf. In deze blog laat ik je zien hoe media monitoring uitkomst biedt, en waar je bij het tracken van je persbericht op moet letten.

Timing is alles

Persberichten schrijven is keuzes maken. Het liefst zou je alle features van je nieuwe product uitvoerig beschrijven, maar een lang bericht wordt door velen al bij voorbaat overgeslagen. Je streeft naar een verrassende, smeuïge tekst die ook nog een steentje bij kan dragen aan je SEO-resultaten. En dat alles vóór het verstrijken van de deadline.

Ik maak het regelmatig mee bij onze klanten: in de hectiek rond het schrijven en verspreiden van je persbericht vergeet je op tijd monitoring in te regelen. Zonde; begin je pas met monitoren als je persbericht al verstuurd is, dan loop je het risico berichten te missen. Mijn oplossing: maak monitoring een vast onderdeel van je workflow bij het schrijven van persberichten! Dit kan al op basis van een conceptversie van het bericht; dat bevat namelijk alle elementen waarop je wil gaan monitoren.

Op zoek naar de kern

Hoe vind je nu de juiste woorden om op te zoeken? Dat hangt af van de aard van je persbericht. Lanceer je een nieuw concept, een nieuwe site of een product? Ik merk vaak dat alleen naar de naam gekeken wordt, maar daarmee ben je er nog niet. Een omschrijving van datgene wat je product of dienst doet mag niet ontbreken. Zeker als dat zo spectaculair is dat mensen er in hun enthousiasme spontaan de naam van vergeten.

Het bedenken van een pakkende titel kan één van de grootste knelpunten zijn bij het schrijven van een persbericht. Extra zuur op het moment dat websites jouw titel niet overnemen. Neem de titel wel op in je monitoring, maar vaar er dan ook niet blind op. Zorg ervoor dat alle belangrijke inzichten uit je persbericht vertegenwoordigd zijn in de zoekopdracht. Dit wordt nog belangrijker op het moment dat je persbericht onderzoeksresultaten bespreekt. Wat voor jou slechts één van de vele bevindingen is, kan op Twitter zomaar uitgroeien tot het meest besproken onderdeel van je bericht.

ROI van je persbericht

Je persbericht is verstuurd, de monitoring is geactiveerd en je hebt een aantal mooie plaatsingen binnen. Tijd om de balans op te maken! Uiteraard wil je weten hoe vaak het bericht is overgenomen en door wie. Met een beetje monitoring tool ga je echter nog een stapje verder: je meet de ROI van een persbericht. Met behulp van de PR-waarde krijg je niet alleen een indruk van het bereik van je persbericht, je ziet ook in één oogopslag welke sites en social media gebruikers daarin een groot aandeel hebben gehad. Enorm waardevolle informatie voor het verspreiden van je volgende persbericht. Sites en auteurs die een hoge PR-waarde opleveren, wil je natuurlijk met je volgende persbericht weer bereiken. Voeg ze daarom, bijvoorbeeld in Smart.PR, toe aan je perslijst. Maak ook deze laatste stap tot een onderdeel van je persberichtenritueel.

PR-waarde social media monitoring

Ik merk zelf dat de verleiding groot is om na verspreiding over te gaan tot de orde van de dag, misschien zelfs tot de voorbereiding voor het volgende persbericht. Maar dat volgende persbericht kan zoveel effectiever worden door eerst goed stil te staan bij de impact van je vorige persbericht. Het is een kans om je persberichten te verbeteren die je niet mag laten liggen!

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn