Hoe je het bereik van influencercampagnes analyseert [3 tips]

Social media zijn onmisbaar in een influencer marketing strategie. Instagram en YouTube zijn bij uitstek dé media voor talloze gamers, fashiongirls, lifestyle goeroes en reisvloggers. Daarom gaf mijn collega Youssra in eerdere blogs praktische redenen waarom en hoe je social media monitoring inzet voor influencer marketing. Zij ging voornamelijk in op media monitoring voor Instagram. Dit medium is in influencercampagnes erg geschikt om een grote doelgroep te bereiken en de interactie met hen aan te gaan. In dit blog ga ik daarom dieper in op de analyse- en rapportagemogelijkheden voor bereik en interactie. Ga aan de slag met deze 3 tips om meer inzicht te krijgen in jouw influencercampagne!

Bereik als KPI voor influencercampagnes

Bereik is een belangrijke KPI in de effectmeting van influencer marketing. Het analyseren van het bereik levert veel interessante inzichten op. Zo ontdek je welke influencers op welke media het meeste bereik opleveren, meet je doelstellingen en stelt deze waar nodig bij voor een volgende campagne. Clipit is uniek in de manier waarop het crossmediale bereik wordt meegegeven bij berichten uit álle media.

Bereik portal - influencercampagnes

Tip 1. Analyseer het bereik met buzz-verloop van breed naar smal

Aantallen per dag

Met de analysemogelijkheden rondom bereik, ontdek je hoeveel mensen je potentieel bereikt met een campagne. Een influencer met meer volgers bereikt meer mensen dan een micro-influencer. Terwijl een micro-influencer persoonlijker de interactie met fans aangaat. De metric ‘aantallen’ geeft inzicht in hoeveel berichten en reacties er geplaatst zijn naar aanleiding van de influencercampagne. Wanneer je een piek in aantallen waarneemt, is het belangrijk om te kijken waar deze vandaan komt. Bovenstaande grafiek geeft inzicht in het aantal berichten op dagelijkse basis. Op 1 december ontstond een piek, omdat de influencercampagne op Instagram die dag startte.

Aantallen per uur

Zoom dieper in per uur en ontdek het exacte moment waarop de interactie het grootst was. Door het bereik per uur te bekijken, ontdek je sneller wanneer de interactie afneemt. Hierdoor stuur je realtime tijdens de campagne bij!

 Tip 2. Analyseer het bereik per medium

Bereik - bron

Wanneer we op Instagram inzoomen, zie je dat circa 100.000 mensen bereikt zijn door de berichten van de influencer zelf. Het aantal reacties op deze berichten zorgt voor een exposure die 4 keer zo groot is. De kracht van influencers is de interactie die zij met hun doelgroep hebben. Vergelijk het bereik van het medium daarom met het bereik van het aantal reacties.

Tip 3. Bepaal de meest succesvolle influencers

Voor influencercampagnes worden vaak meerdere influencers ingezet. Door achteraf influencers met elkaar te vergelijken op basis van bereik, zien we in één oogopslag welke influencer succesvol is geweest voor deze campagne. Onderstaande grafiek geeft het bereik weer van verschillende game influencers. Je blind staren op slechts het aantal volgers van influencers is onvoldoende om tot waardevolle inzichten te komen. Het bereik per influencer verschilt hier namelijk enorm!Succesvolle influencers

Rapportage

Meet zowel realtime tijdens de campagne als na de campagne. Achteraf meten brengt jouw volgende campagne naar een hoger niveau. Door te leren van fouten, voort te borduren op successen en goed te blijven monitoren, word jij master in influencercampagnes!

Geen tijd om zelf aan de slag te gaan met de data? Onze media analisten kunnen deze data voor jou samengieten een factsheet of op maat gemaakt Media Bereik rapportage. Zij zijn specialisten in het analyseren en interpreteren van de data. Doordat zij de juiste filtering toe weten te passen, ben jij gegarandeerd van een kwalitatieve rapportage. Zij leveren en kant en klaar rapport, zo heb jij snel inzicht in de impact van jouw media inspanningen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met jouw media analist!

Aan de slag met media monitoring voor influencer marketing

scan aanvraag form3

Aan de slag met monitoring? Met de gratis PR-check krijg je inzicht in al je media vermeldingen van de afgelopen periode! Vul onderstaand formulier in en monitoring adviseur Stefan of één van zijn collega’s Rutger, Thomas of Stan neemt contact met je op om jouw wensen te bespreken. Voor 12 uur aangevraagd? Dan heb je dezelfde dag de analyses in je mailbox!







Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn