Het geheim van Hack de Vries

Nieuws! De afgelopen twee weken verscheen opeens hoog in de Brandbarometer een outsider: het ministerie van Defensie. Opeens overtreft het ministerie van staatssecretaris en oud-landmachtvoorlichter Jack de Vries de klassieke koplopers als Rabobank, Xbox360, Google, Nintendo en Microsoft. Hoe is het mogelijk dat een ministerie zo plotseling goed vindbaar is via alle online nieuwssites? Toegegeven, een deel van de berichtgeving die tot de verhoogde waarneming leidt is gebaseerd op een politiek issue: de besluitvorming rond JSF. Maar hoe komt zo’n onderwerp opeens op de agenda?

Voordat Jack de Vries staatssecretaris werd van Defensie, was hij gelauwerd in de communicatiewereld. Niet onterecht. Hij was de architect van de profilering van Balkenende en de aantoonbaar succesvolle campagnes voor het CDA. Het door Reagan geïnspireerde programma en een intensieve honderd-dagencampagne was zijn aanpak niet omstreden, want Nederland heeft een gezonde afgunst van alles wat riekt naar spindoctors en mannetjesmakerij. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Tegelijkertijd: de aanpak van De Vries werkte wel. Hij zorgde ervoor dat niet alleen het CDA, maar ook het kabinet meer regie kreeg op de beeldvorming. Gezien het publieke wantrouwen dat Balkenende een jaar of vijf geleden had, is dit vanuit communicatieperspectief gezien een prestatie van formaat.

Dezelfde technieken die werden toegepast in eerdere campagnes onder leiding van Jack ‘het lek’, lijken nu de oorzaak van de verhoogde zichtbaarheid van Defensie via online nieuwssites. De plots toegenomen zichtbaarheid van dit ministerie en de voor haar relevante issues zoals JSF en Uruzgan is wel zeer opvallend. Het ministerie staat op de agenda – de journalistieke berichtgeving is genuanceerd, de bedoelingen van de staatssecretaris worden genuanceerd belicht. Het bezoek van De Vries aan klokkenluider Spijkers is een sterk staaltje issue management.

Los van het feit of dergelijke tactieken geoorloofd zijn of niet – zij zijn wel effectief. Hoe het precies zit, blijft waarschijnlijk het geheim van Defensie. Wordt gehackt door Jack en de zijnen? Hoe gebruikt het ministerie de nieuwste 2.0 technieken? Het is niet aannemelijk dat Defensie bekendmaakt of online de aanval is ingezet om de zichtbaarheid te vergroten, want daarmee wordt immers de belangrijkste code van de spindoctor geschonden: alle inspanningen zijn gericht op het creëren van de juiste beeldvorming, maar de adviseur zelf blijft achter de schermen. Zodra de camera zich op hem richt, dient hij van het toneel te verdwijnen. Jack the Freeze zal niet snel loslaten of dit vermoeden terecht is.

Afgevallen merken: T-Mobile, Nuon, Corus. Toegevoegde merken: Ministerie van Defensie, Renault, Hema

De analyse bij de Brandbarometer is van Paul Stamsnijder, partner bij de Reputatiegroep.

De Brandbarometer:

  1. ING Bank
  2. Ministerie van Defensie
  3. Aegon
  4. Microsoft
  5. Fortis
  6. SNS
  7. Apple
  8. ABN Amro
  9. Rabobank
  10. Playstation 3
  11. Xbox360
  12. Google
  13. Philips
  14. Nintendo
  15. Essent
  16. Shell
  17. Albert Heijn
  18. BMW
  19. KPN
  20. Samsung
  21. KLM
  22. Renault
  23. Toyota
  24. NS
  25. Hema

De Brandbarometer wordt verzorgd door Clipit News. Clipit scant 24 uur per dag, zeven dagen per week het internetnieuws in 4.000 nieuwsbronnen. De resultaten vindt u in de Brandbarometer. Wilt u het online nieuws over uw merk ontvangen? Clipit News houdt u op de hoogte.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn