Het einde van de celebrity-CEO

De eerste plaats voor Apple op de Brandbarometer van Clipit is geen verrassing. Het terugtreden van Steve Jobs als CEO van het technologieconcern leidt de laatste twee weken tot een kleine mediahype. Zijn vertrek biedt grote kansen.

Steve Jobs was Apple en Apple was Steve Jobs. Maar gedwongen door ziekte geeft hij nu het bestuursstokje over. Het nieuws leidde onmiddellijk tot behoorlijke dalingen van het aandeel Apple op diverse beurzen en de Volkskrant blogte ‘Apple-fanboys verliezen hun messias.’ Jobs was het ultieme voorbeeld van de celebrity-CEO: de vent was de tent. De topman van Apple liet zien dat een beeldbepalende bestuurder de reputatie van de onderneming kan maken of breken. De boodschapper werd belangrijker dan de boodschap. Maar bijna werd Jobs groter dan Apple: en dat maakte het merk ook kwetsbaar.

Nu de mediagenieke Jobs achter de schermen verdwijnt, heeft Apple een gouden kans om met de nieuwe CEO nieuwe impulsen te geven aan het merk. Jobs had vele talenten, maar ook een omstreden profiel: new age, veganist, spiritueel en dictatoriaal. Zijn opvolger Tim Cook, voorheen tweede man bij de technologiegigant, is een andere persoon. Hij staat te boek als voorzichtig, nuchter en verlegen en is minder zelfingenomen dan zijn voorganger. Nu Apple zonder Jobs doorgaat, komt er een einde aan de verafgoding van de top. Waar Jobs graag in de schijnwerpers stond, koesterde Cook altijd de schaduw. Het ligt niet voor de hand dat Tim Cook ook een celebrity-CEO zal worden. Vanuit een gepast profiel kan Cook werken aan de vernieuwing van Apple. Een ware leider is zichtbaar genoeg om herkenbaar te zijn, maar blijft bescheiden genoeg om geloofwaardig te blijven.

Afgevallen merken: Randstad, Mercedes, IBM
Toegevoegde merken: Samsung, Heineken, Bavaria

De analyse bij de Brandbarometer is van Paul Stamsnijder. Hij is founding partner van de Reputatiegroep en programmadirecteur van de postdoctorale opleiding Master of Reputation Management van EURIB (European Institute for Brand Management). Hij schreef diverse boeken, waaronder ‘De vent is de tent: reputatiemanagement in de praktijk.’

Brandbarometer: het einde van de celebrity ceo

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn