Google zoekt zichzelf

De eerste plaats op de Brandbarometer wordt deze week ingenomen door Google. ’s Wereld grootste zoekmachine domineert het onlinenieuws met mooie winstcijfers, maar ook met investeringen in nieuwe initiatieven als zelfsturende auto’s en windenergie. Google verlegt de koers, maar is feitelijk op zoek naar zichzelf.

Superlatieven schieten vaak tekort om Google te beschrijven: sterkste merk, machtigste bedrijf, grootste zoekmachine. Sterke prestaties van een bedrijf dat nog amper twaalf jaar oud is. Maar wat is Google feitelijk meer dan het meest gebruikte internetadres? Google is een compact bedrijf (amper 25.000 medewerkers), reuze winstgevend. Sterk in innovatie en de kampioen van de relevantie. Kortom, een relatieve dwerg met reusachtige prestaties. Een van de parels van Silicon Valley.

Maar zoals het vaak gaat met gevestigde namen, langzaam maar zeker neemt de sympathiefactor af. Google krijgt tegen wil en dank dezelfde trekken als Microsoft: wat eerst een gaaf en hip bedrijf was, raakt uit de gratie. We houden nu eenmaal niet van succesvolle bedrijven, die een te dominante positie krijgen. Het adagium van de zoekmachinegigant is ‘Don’t be evil’. De vraag is hoe lang dit nog geloofwaardig blijft. Velen vinden Google dominant, maar we ain’t seen nothing yet.

Ook Google lijkt zich volgens een vast patroon te ontwikkelen. Van een onbekend bedrijf naar de challenger, van klein en sympathiek naar groot en succesvol. En tot slot van machtsblok naar uit de gratie en onbemind. De vraag is wat Google moet en kan doen om de sympathie te behouden. Google was altijd het bedrijf dat relevantie vooropstelde.

Google blijft natuurlijk primair een technologiegigant, maar tegelijkertijd wordt het kompas verlegd naar duurzaam (miljardeninvesteringen in windenergie) en veiligheid (onder andere zelfsturende auto’s). De herpositionering van Google is opvallend maar ook gevaarlijk. De kracht van Google is nu eenmaal functionaliteit en gemak. Duurzaamheid past niet in dat rijtje. De vraag is dan ook of de nieuwe koers geloofwaardig en effectief is. Je kunt eraan twijfelen: what goes up, must come down.

Afgevallen merken: Aegon, Heineken, Nokia
Toegevoegde merken: Saab, TNT en Audi

Arjan Hoek, partner Reputatiegroep

De analyse bij de Brandbarometer is van Arjan Hoek (1965), partner bij de Reputatiegroep voor opdrachtgevers in de zorg, non-profitsector en (zakelijke) dienstverlening. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij het Noordhollands Dagblad en Dagblad Tubantia. Daarna was hij hoofd communicatie bij het CNV, senior adviseur bij Euro RSCG Bikker en hoofd communicatie & voorlichting bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis en ToCare.

De Brandbarometer wordt iedere twee weken op de website van vakblad Communicatie gepubliceerd.

Brandbarometer: google zoekt zichzelf

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn