Gezichtsverlies voor ‘copycat’ Samsung

Samsung heeft een flinke deuk opgelopen in de reputatie van de grootmacht in mobiele telefonie. De trotse marktleider leed in de juridische strijd met Apple over patenten een gevoelige nederlaag voor de Amerikaanse rechtbank. Geen enkel bedrijf wordt graag beschuldigd van kopieergedrag, zeker niet in de wereld van telecom, waar onderscheidend design en functionaliteit belangrijke troeven zijn. Gezichtsverlies dus voor ‘copycat’ Samsung. De negatieve berichtgeving over de rechtszaken samen, leveren Samsung een 8e plaats op in de nieuwe Brandbarometer.

De zomer begon nog wel zo goed voor Samsung. In het tweede kwartaal van dit jaar verkocht het concern maar liefst 52 miljoen smartphones en was daarmee wederom veruit de grootste producent van mobiele telefoons. Concurrent Apple bleef met de iPhone steken op ‘slechts’ 26 miljoen. Of deze mijlpaal op het Koreaanse hoofdkantoor van Samsung in Seoel groots is gevierd, is maar zeer de vraag.

Alle aandacht en energie lijkt al maanden uit te gaan naar de juridische strijd met Apple. Dat kan niet anders dan dat het ten koste zal gaan van de focus op innovatie en nieuwe producten. En juist dat heeft Samsung mede naar de top gebracht. In de Top 100 ’s werelds sterkste merken is Samsung het enige Koreaanse merk. De Samsung Group (met wereldwijd ruim 200.000 medewerkers) bestaat niet alleen uit een van de grootste elektronicabedrijven ter wereld, maar ook uit tal van andere bedrijven, varierend van constructiebedrijven en zware industrie tot de productie van halfgeleiders, digitale media, lcd’s en consumentenelektronica.

Samsung, drie sterren in het Koreaans, is sinds jaar en dag ook een van de bekendste en best renderende producenten van mobiele telefoons. Lange tijd stond het bedrijf daarbij in de schaduw van bedrijven als Nokia, Sony Ericsson en later ook Apple. De doorbraak van Samsung kwam met de opmars van de smartphone. Zo waren het de Koreanen die als een van de eersten overgingen op de volledige touch smartphones (met de bekende Samsung Galaxy reeks). Bovendien ontwikkelde Samsung een techniek die mobiele telefoons een helderder en kleurrijker beeld geven.

Steeds meer klanten kiezen inmiddels voor Samsung, omdat de prijs net even aantrekkelijker is dan een iPhone, de prestaties prima zijn en telefoon er ook qua look en feel goed uit ziet. Ook het feit dan klanten kunnen kiezen tussen verschillende besturingssystemen (het populaire Android én Windows Phone 7) lijkt momenteel in het voordeel van de Koreanen te werken.

Het succes heeft echter ook een schaduwzijde en dat is de geldverslindende juridische strijd met Apple over patenten, die na succes van Samsung is ontbrand. In diverse Europese landen is Samsung al op de vingers getikt door de rechter. Nu is daar de Verenigde Staten bij gekomen. Wat het meeste pijn zal doen is echter niet de hoge boete en misschien niet eens de deuk in de reputatie, maar vooral het gezichtsverlies en de gekrenkte trots van het Koreaanse bedrijf.

Afgevallen merken: Albert Heijn, Mitsubishi, Peugeot
Toegevoegde merken: Heineken, Aegon, NOC*NSF

De analyse bij de Brandbarometer is van Arjan Hoek (1965), partner bij de Reputatiegroep voor opdrachtgevers in de zorg, non-profitsector en (zakenlijke) dienstverlening. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij het Noordhollands Dagblad en Dagblad Tubantia. Daarna was hij hoofd communicatie bij het CNV, senior adviseur bij Euro RSCG Bikker en hoofd communicatie & voorlichting bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis en ToCare.

Brandbarometer: gezichtsverlies voor copycat samsung

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn