Gewoon Albert Heijn

De Brandbarometer wordt iedere twee weken op de website van vakblad Communicatie gepubliceerd.

Het is de laatste jaren prettig ‘stil’ rond Albert Heijn en holding Ahold. Na alle schandalen van een aantal jaren geleden heeft het concern de wind weer stevig in de zeilen. Vergeten zijn de bestuursdrama’s en boekhoudaffaire. De zichtbaarheid is van de supermarkt is – behalve met Harry Piekema en de Allerhande –  niet meer zo bijzonder groot; ook in de tweewekelijkse Brandbarometer is Albert Heijn geen opvallende speler (21e). De kracht van Albert Heijn is degelijkheid en voorspelbaarheid.

Nog niet zo lang geleden leek zich een catastrofe af te tekenen rond Ahold en in de slipstream Albert Heijn. Zelden ging de bijna-ondergang van een multinational gepaard met zoveel rumoer in de media en op de beurs. Journalist en auteur Jeroen Smit beschrijft in zijn boek ‘Het drama Ahold’ tot in detail hoe het fout kon gaan: Albert Heijn werd van superkruidenier tot het lelijke eendje van de branche.

Maar anno 2010 is Albert Heijn weer helemaal terug: een ijzersterk merk, dat er en passant in is geslaagd het imago van dure super van zich af te schudden. Albert Heijn heeft zich krachtig weten te herpositoneren, ondanks de talloze prijzenoorlogen in de supermarktwereld. Belangrijke pijlers daarbij zijn de service en betrouwbaarheid van de supermarkt: het constant leveren van producten met een hoge kwaliteitsgarantie.

Misschien nog belangrijker dan kwaliteitsproducten en de prijs, is dat Albert Heijn er in is geslaagd een relevante belofte waar te maken: Gewoon Albert Heijn. Geen tromgeroffel meer over de eigen prestaties, ongeremde expansies in binnen- en buitenland en ijdele bestuurders, maar degelijkheid en bestuurders op de achtergrond. Voor Albert Heijn was het reputatierecept na de crisis: voorspelbaarheid. Ogenschijnlijk een simpel recept, maar met de constante druk van aandeelhouders alleen te bereiden door bestuurders die in staat zijn hun eigen ego opzij te zetten.

Afgevallen merken: Audi, Ford, Ziggo
Toegevoegde merken: Volvo, Grolsch, Nintendo

Arjan Hoek, partner Reputatiegroep

De analyse bij de Brandbarometer is van Arjan Hoek (1965), partner bij de Reputatiegroep voor opdrachtgevers in de zorg, non-profitsector en (zakelijke) dienstverlening. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij het Noordhollands Dagblad en Dagblad Tubantia. Daarna was hij hoofd communicatie bij het CNV, senior adviseur bij Euro RSCG Bikker en hoofd communicatie & voorlichting bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis en ToCare.

Brandbarometer: gewoon albert heijn

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn