Fortis nog steeds aan top

Fortis staat in week 12 en 13 met 1234 vermeldingen nog steeds aan top in de Brandbarometer van Communicatie Online. Op de tweede plaats staat wederom Microsoft met 1068 meldingen en op nummer drie heeft ABN Amro plaatsgemaakt voor KPN (976 meldingen). Namen die niet meer op de lijst voorkomen zijn Essent, Telfort en Start People. Bezoekers van Communicatie Online hebben via het stemformulier voor de volgende nieuwe namen gekozen: Coca Cola, Hema en Ikea.

Hieronder volgt een analyse van deze edtie van de Brandbarometer door Paul Stamsnijder, principal consultant bij Pleon.

De barometer geeft een goede spiegel van de tijdgeest. Zo valt op dat de dynamiek online vaak direct voortkomt uit verschuivingen op de kapitaalmarkt. De ene keer worden bedrijven genoemd omdat er verlies van marktaandeel is (hypotheken) of vertrek van de beurs (ABN Amro), de andere keer omdat er sprake is van dreigende overnames (Microsoft/Yahoo) of een verschuiving in aandelenbezit (Fortis krijgt het Chinese Ping An Life Insurance Company als nieuwe aandeelhouder). De laatste komt er zelfs ruimschoots mee op de eerste plaats. Money makes the world go round.

Slechts weinig merken zien in hun online presentie terug wat ze met hun communicatie willen bereiken. KPN valt wel positief op: de presentie op nummer 3 verraadt dat de onderneming daadwerkelijk de transformatie van telefoonbedrijf naar digitale wereld maakt. Ook de introductie van Moviq, door de Rabobank, komt goed uit de bus. Dat zijn lichtpuntjes.

It’s the internet stupid – meer dan ooit worden reputaties op internet gemaakt en gebroken. Maar zijn alle bedrijven zich hiervan bewust? De score doet de vraag rijzen in hoeverre organisaties hun eigen presentie op het web goed in de gaten hebben. Wordt hier beleid op gemaakt? Is sprake van zoete, positieve berichtgeving, of van geenstijl-achtige zure podia? We gaan het in de gaten houden.

De Brandbarometer:

  1. Fortis
  2. Microsoft
  3. KPN
  4. Rabobank
  5. Playstation 3
  6. Google
  7. Xbox360
  8. ABN Amro
  9. ANWB
  10. Apple
  11. BMW
  12. Albert Heijn
  13. Heineken
  14. RTL
  15. Toyota
  16. Yahoo
  17. Hema*
  18. Vodafone
  19. IKEA*
  20. NUON
  21. TMF
  22. Lidl
  23. UPC
  24. ING
  25. CocaCola*

Voor deze service van Communicatie Online scant Clipit News dagelijks berichtgeving rond alle 25 op de lijst vermelde merken binnen 4000 nieuwssites. Op basis van dit kwantitatieve onderzoek wordt de Brandmonitor opgesteld en tweewekelijks geupdate. Via een stemformulier kunnen bezoekers van Communicatie Online bij iedere update drie nieuwe merken aan lijst toevoegen. De minst scorende merken worden dan van de lijst verwijderd..

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn