Employee Advocacy Event: van collega naar merkambassadeur [4 tips]

“Employee advocacy is alleen de verantwoordelijkheid van de communicatie afdeling.” Dit was een van de stellingen, waar vakgenoten in de zaal op reageerden met een groene of rode kaart.  Op donderdag 11 oktober tijdens het Clipit Employee Advocacy Event inspireerden Guus van de Mond (Apostle) en Freek Janssen (LEWIS) ons, met hun visie op employee advocacy. In dit blog deel ik de belangrijkste highlights, zodat je binnen jouw organisatie van iedere collega een trotse ambassadeur maakt!

Employee Advocacy: hype of here to stay?

De aandacht voor employee advocacy stijgt. Marketeers zien collega’s niet alleen meer als collega’s die voor omzetgroei zorgen of productie draaien. Harde werkers binnen alle lagen van de organisatie, kunnen en willen met trots vertellen over hun werk. In de huidige werknemersmarkt ondervinden steeds meer organisaties problemen met het vinden van de juiste (lees gekwalificeerde werknemers). Organisaties zien daardoor de meerwaarde om  een sterk aantrekkelijk werkgeversmerk te ontwikkelen. En wie helpen daar beter bij dan je eigen, trotse collega’s?

Guus van de Mond, managing partner bij Apostle en Freek Janssen, Head of Content bij LEWIS, deelden met ons 4 tips waarmee we binnen onze organisatie, een succes kunnen maken van employee advocacy.

#1 – Think big, start little

Mensen zomaar meekrijgen is een dingetje, aldus Freek. Niet al je collega’s zitten op social media en niet iedereen is zo trots als een pauw en wil haar veren oprekken. Het is een utopie om te denken dat 100% van de collega’s ineens hun werk zichtbaar wil delen met de rest van Nederland. Neem een kleine groep van enthousiastelingen (liefst met een grote social achterban) en start met deze collega’s. Zorg dat deze early adopters door het delen van de juiste content, zichtbaar groeien in trots en persoonlijke branding. Door deze successen worden steeds meer collega’s gemotiveerd om ook mee te doen. Zo verspreidt employee advocacy als een olievlek in je organisatie.

#2 – Maak het makkelijk

Ach, allemaal zijn we een beetje lui en hebben we nét vandaag even een andere core-taak. Juist, het moet dus makkelijk zijn om relevante content te vinden om vervolgens te delen. Faciliteer, de olievlek! Met een handige koppeling (zo een tussen Clipit en Apostle Connect) haal je met monitoring van de juiste zoekopdrachten, relevante nieuwsitems binnen. Deel deze content en voorzie het van een persoonlijk bericht. Stel dit voor aan collega’s als deelbaar bericht, waarna zij kiezen voor het wel of niet uiteindelijk delen en het personaliseren van de content.

#3 – Boost employee advocacy met goede content

Welke content is dan écht relevant? Geef maar toe ook, jij wordt niet écht geraakt door gelikte corporate stockfoto’s en een Twitter-storm van vacatures. You know better. De verhalen die je collega’s laat brengen, moeten authentiek zijn. Van de mensen zelf, aan het werk, met de voeten in de klei. Mensen willen met mensen praten en niet 30 minuten chatten met een bedrijfslogo als profielfoto. Laat je medewerkers hun kennis en trots zelf vertellen! Vind je dit spannend of zijn je collega’s terughoudend om dit op papier te zetten? Interview ze en maak er een mooi verhaal van namens hen! Om dit in goede banen te leiden, is het zeker handig om volgens een breed gedragen content strategie en planning te werken. Boodschap, doel, doelgroep, timing en keuze in social media worden hierin vast gelegd, zo tipt Guus ons.

#4 – Implementeer, organiseer, motiveer en inspireer

Gooi het gebruik van de tools, die employee advocacy ondersteunen, niet zomaar over de schutting. Besteed tijd en aandacht aan de implementatie, want dat is je basis. Zonder uit te leggen aan collega’s what’s in it for them, blijft het een lastige, eenzijdige klus. Deel successen en beloon de actievelingen die de organisatie in een positief daglicht zetten met hun trots of inspirerende “echte” verhalen. Door je collega’s te blijven ondersteunen, trainen en motiveren, blijven je merkambassadeurs alive and kicking!

Focus op bereik of relevantie?

Volgens Freek brengt Employee Advocacy een enorme belofte met zich mee. Die belofte schuilt in de vraag: wat als al mijn collega’s buiten deze marketing- en communicatie afdeling heel actief worden met het delen van content en PR-successen in de media? Juist; gratis en veel meer bereik! Maar als het ‘to good to be true’-gevoel omhoog borrelt, kun je maar beter pas op de plaats maken. Want wat doet het met je imago als al je medewerkers tegelijk precies hetzelfde bericht verspreiden? Worden je medewerkers dan gezien als thought leaders of als kuddedieren? Hoewel je een groot bereik creëert, doet het afbreuk aan de authenticiteit en daarmee de relevantie van je boodschap. Zoek in het dilemma bereik of relevantie dus altijd de juiste balans.

De gouden combinatie van human interest en tooling

Voordat je employee advocacy in lijn zet met je algehele bedrijfsstrategie, los dan eerst het dilemma op van bereik of relevantie. Eenmaal dit helder, dan kan je aan de slag! Daarbij is een tool zeker handig voor het faciliteren van de contentstromen. Alleen met een goede combinatie human interest en de juiste tool, wordt employee advocacy een succes!

Aan de slag met employee advocacy

Stefan scan aanvraag formulier

Wij maken het verspreiden van gepersonaliseerde berichten onder je collega’s graag gemakkelijk voor je! Vul onderstaand formulier in om dit een week gratis te testen. Na je aanvraag neemt monitoring adviseur Stefan of één van zijn collega’s Rutger, Thomas of Stan contact met je op om je wensen te bespreken.







Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn