EINDELIJK: al je online inspanningen inzichtelijk in euro’s!

Elke communicatieprofessional krijgt er mee te maken; uren en euro’s worden geïnvesteerd in online en social media campagnes. Dat geeft mooie resultaten als plaatsingen op relevante websites, veel retweets, tientallen nieuwe volgers, maar wat dragen die resultaten bij aan de omzetdoelstellingen van je organisatie? Veel! Maar dat is lastig inzichtelijk te maken. Clipit rekent het voor je uit in euro’s en hangt overzichtelijk een prijskaartje aan al je noeste arbeid!

Het uitdrukken van resultaten uit PR campagnes in euro’s is geen nieuw fenomeen. Het gebeurt voor printmedia al jaren op basis van advertentietarieven en oplagecijfers. Dat betekent wel dat een vermelding van je merknaam in de inleiding van een artikel net zoveel waard is als een vermelding in de voetnoot. Het zou voor printmedia te bewerkelijk zijn om rekening te houden met zulke nuances, maar voor online en social media ligt die data voor het grijpen. Toch lijkt niemand zich te durven branden aan het vertalen van online resultaten naar euro’s. Daar brengt Clipit verandering in.

ROI van online & social media

Wij hebben een eenvoudige manier ontwikkeld om de waarde van online en social berichten uit te drukken in euro’s. Hierbij wordt uitgegaan van het principe; wat betaal je voor een vergelijkbare advertentie op deze website en hoeveel groter is de waarde van free publicity? We houden daarom rekening met traditionele waardes als vertoningen, het CPM tarief van een website en een opslag voor de meerwaarde van free publicity. Maar we kijken ook naar de kwalitatieve waarde van een online bericht; sentiment, branding en de mate waarin de kernboodschap van de organisatie wordt overgebracht. Daarnaast wordt de lengte van het bericht of het aantal volgers meegenomen in de berekening.

Advertentiekosten * aantal vertoningen per artikel * opslag = advertentiewaarde

Advertentiewaarde * Impact * Lengte van het artikel of Aantal volgers = PR-waarde

De advertentiewaarde en PR-waarde worden los van elkaar berekend, omdat een vermelding op Autoweek.nl voor een organisatie uit de autobranche waardevoller is dan voor bijvoorbeeld een supermarktketen. In zo’n geval kan de advertentiewaarde van die website naar eigen inzicht worden aangepast door de gebruiker.

De invloed van sentiment

Voor de sentimentwaarde wordt uitgegaan van het principe negatieve publiciteit is ook publiciteit, daar negatieve buzz de naamsbekendheid vaak vergroot. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat een negatief bericht, altijd een negatieve invloed op je online campagne heeft. Dat blijft namelijk afhankelijk van de invalshoek. Onderstaande tweet over concertkaartjes uit een negatieve emotie van de auteur, maar bevat positief nieuws voor de organisator van het evenement; er willen zelfs nog meer mensen naar zijn event komen. Een negatief geïndexeerd bericht leidt dus niet tot een negatieve PR-waarde.

Geautomatiseerde vs handmatige analyse

Kan een computer zulke nuances van online en social media beoordelen? De dekking is nooit 100%, daarom is een combinatie van geautomatiseerd en handwerk van belang. De waardes worden geautomatiseerd berekend, maar elke variabele in de formule kan handmatig worden aangepast. Het systeem is tevens zelflerend, waardoor we op den duur met een steeds grotere betrouwbaarheid meten.

Met deze oplossing zet Clipit een standaard in de markt voor wat betreft de meetbaarheid van online en social media resultaten. We zetten de eerste stap door wekelijks te berekenen hoeveel online PR-waarde de campagnes van ’s lands meest populaire merken opleveren in de PR-kassa. Hoeveel euro’s hebben jouw online inspanningen je organisatie al opgeleverd?

PR-waarde social media

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn