Eén kop koffie en je MEET hoe jij in alle media staat

Crossmediaal impact creëren

Onze laatste ClipTalk stond geheel in het teken van ‘Crossmediaal impact creëren’. Hoe bundel je de kracht van alle media en creëer je maximale impact? En vervolgens: hoe meet je het effect van deze PR-inspanningen over alle mediakanalen heen? Ik deelde onze ontwikkelingen voor crossmediale effectmeting. Met daarbij de oproep aan jullie om onze PR-waarde te toetsen, om zo de formule verder fijn te slijpen. Door deze co-creatie kunnen we nu PR-waarde berekening voor print media lanceren met draagvlak vanuit de PR-markt!

Meer dan advertentiewaarde

Maar hoe gaan we dit meten? Welke KPI’s zijn leidend? Uit de AMEC summit in Barcelona in 2010 zijn een zevental Barcelona Principles on PR-Measurement ontstaan. AVE (advertising value equivalence), ofwel advertentiewaarde als leidende parameter, volstaat niet langer. De impact van je media aandacht en de bijdrage aan overall bedrijfsdoelstellingen mogen niet ontbreken. Een andere voorwaarde is de vergelijkbaarheid met media aandacht in print en online & social media.

Impact it is!

Daarom neemt Clipit naast de feitelijke factoren die tezamen de advertentiewaarde bepalen, zoals advertentietarief, afmeting en positietoeslag, ook factoren mee die recht doen aan de impact van de redactionele aandacht. Sinds 2012 doet Clipit dit door elk online en social media bericht te voorzien van een PR-waarde. Hierin wordt het sentiment van elk bericht bepaald. Ook de brandingswaarde van je artikel stellen we vast door te kijken naar hoe je merk of organisatie wordt genoemd. Daarnaast wordt de mate waarin je kernboodschap terugkomt in het artikel als factor meegenomen. Bij journalistieke content houden we rekening met een redactionele opslagfactor in de impactscore.

Clipit PR-waarde print media

Meten is alleen weten als je weet wat je meet

De waarden van alle factoren die we meenemen in de berekening van de PR-waarde voor print media, en ook online en social media, vind je terug in onze portal. Hierdoor kun je ook zien hoe de totale PR-waarde van je bericht is opgebouwd. Klopt het sentiment, de brandingwaarde of kernboodschap niet? Dan kun je dit handmatig aanpassen. Door analyses uit te voeren op PR-waarde krijg je inzicht in het effect van een campagne of persbericht met daarbij de bijdrage per mediumtype. Deze evaluatie stelt je in staat om met een volgende campagne de impact van je PR-inspanningen weer verder te vergroten!

Evolutie van effectmeting

Is effectmeting van communicatie een nieuw verschijnsel? Helemaal niet! De evolutie van effectmeting van media startte al in 1732 met het meten hoeveel producten werden verkocht, vlak nadat de eerste advertentie in de krant werd gepubliceerd in 1704. Naast het meten van het effect van paid media ontstond steeds meer aandacht voor het effect van earned media. Door de opkomst van online media kwamen veel KPI’s beschikbaar die inzicht  gaven in de ROE (Return on Engagement). Hoe al deze media-aandacht bijdraagt aan het realiseren van je bedrijfsdoelstellingen is een stap verder: ROI van PR. Niet alleen als interne graadmeter, maar ook onmisbaar als bewijslast naar je klanten toe.

Big Data

Clipit wil PR-professionals ontzorgen in dit tijdperk van information overload. Ruim 5 miljard mediaberichten worden dagelijks gepubliceerd. Hoe zorg je ervoor dat je de relevante berichten hieruit filtert, en zorg je er bovendien voor dat je deze big data juist kunt interpreteren? Juist, door alle media te monitoren én dataverrijking te bieden die alle mediaberichten op vergelijkbare wijze duidt. Samengebracht in één portal met volop analyse- en grafiektools. Eén kop koffie en je meet hoe jij in álle media staat!

Clipit oplossingen

P.S. Vanaf nu is de PR-waarde formule voor print media monitoring automatisch beschikbaar in de Clipit portal! Print media monitoring of Analytics pakket aan laten zetten? Contact onze media analisten!

P.P.S. PR-waarde formule voor Radio & TV is nu volop in ontwikkeling en volgt dit najaar!

Aan de slag met media monitoring

Ready om zelf te beginnen met monitoren? We bieden je de mogelijkheid om onze tool een week vrijblijvend te testen! Vul onderstaand formulier in en één van onze monitoring adviseurs neemt contact met je op om je wensen te bespreken. Vervolgens zullen onze media analisten de monitoring voor je activeren. Zo is de kwaliteit van je data gegarandeerd!







 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn