Durf je verlies te nemen

Wie de recente online berichtgeving bekijkt, ziet dat SNS Reaal (met 1.156 meldingen) op de tweede plek staat. Een saillant contrast met twee weken geleden, toen Aegon de lijst aanvoerde. De teneur in de berichtgeving over Aegon was positief, omdat het de eerste financiele speler was die de staatsschuld ging terugbetalen. Bij SNS Reaal is de teneur nu ronduit negatief: het bedrijf steeg van de negende naar de tweede plek, omdat een onverwacht halfjaarverlies is geboekt.

In oktober 2008 kreeg SNS Reaal van minister Bos van Financiën, net als ING en Aegon, een kapitaalinjectie. Die moest voorkomen dat kredietbeoordelaars SNS Reaal een lagere kredietwaardigheid zouden geven. Dat zou geld lenen duurder maken en de verzekeraar in de problemen kunnen brengen. SNS kwam op 18 augustus met diverse sombere berichten: een onverwacht halfjaarverlies, uitstel van het inlossen van de staatssteun en er was een boete van de AFM voor SNS Bank.

Het concern heeft in de financiële wereld een prima reputatie als challenger van ‘Neerlands Grote Vier’ (ABN AMRO, ING, Rabobank en Fortis); het redelijk alternatief in bankenland. SNS maakte ook altijd veel werk van haar maatschappelijke reputatie. Een transparant, integer bedrijf dat nog steeds de geest ademt van de oude (bonds)spaarbanken: een goede prijs- kwaliteitverhouding wordt gecombineerd met maatschappelijk bewustzijn. Het concern richt zich niet toevallig op mensen die bewust willen bankieren en bewust willen leven. Een no-nonsense bank.

Afgelopen weken was het SOS voor SNS: het slechte nieuws van de halfjaarcijfers wordt gebracht met de mededeling dat de staatssteun niet in een keer wordt terugbetaald. Een onsmakelijk gezegde stelt dat je een drol beter kunt doorslikken dan erop kauwen – en dat je meerdere slechte berichten dus maar beter in een keer kunt brengen. Al het verlies wordt in een keer gepresenteerd, om door te kunnen naar de orde van de dag. Interessant hoe de berichtgeving rond SNS zich de komende weken zal ontwikkelen.

Afgevallen merken: Tom Tom, TMF, TNT

Toegevoegde merken: Volkswagen, Renault, Toyota

De analyse bij de Brandbarometer is van Paul Stamsnijder, partner bij de Reputatiegroep.

De Brandbarometer:

  1. Rabobank
  2. SNS
  3. Microsoft
  4. Playstation 3
  5. ING Bank
  6. Renault
  7. Apple
  8. NS
  9. KLM
  10. Google
  11. Shell
  12. Heineken
  13. Xbox360
  14. ABN Amro
  15. Fortis
  16. Toyota
  17. RTL
  18. Philips
  19. BMW
  20. Nintendo
  21. Albert Heijn
  22. Nokia
  23. KPN
  24. Volkswagen
  25. Aegon

De Brandbarometer wordt verzorgd door Clipit. Clipit is specialist op het gebied van online media monitoring en scant 24 uur per dag, zeven dagen per week meer dan 7.000 online bronnen. De resultaten vindt u in de Brandbarometer.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn