Door de bank genomen

De laatste twee weken is vermoeden omgeslagen in weten: de crisis is een feit. Nog niet zo heel lang geleden was het in Nederland hoogconjunctuur. Maar nu het CBS de afgelopen vrijdag de 13e met verse cijfers kwam, weten we dat we ons bevinden in een sterkere krimp dan in welke naoorlogse recessie ook. Het is geen thriller, maar realiteit. En we weten ook waar die pijn met name wordt gevoeld. De afgelopen twee weken waren er weer opvallend veel berichten over de financiële sector. Het is met name interessant om te zien, omdat banken in de regel worden geroemd vanwege hun uitstekend bemande, bevrouwde en betaalde afdelingen communicatie. Al die professionals zouden toch voor rust aan het front moeten kunnen zorgen?

Dit keer drie banken aan top in de Brandbarometer: respectievelijk Fortis, ING en ABN AMRO. De regie op de beeldvorming is volledig kwijt. Bij Fortis vindt een aandeelhoudersvergadering plaats die extreem veel aandacht trekt met een kudde woeste berooide beleggers – het zou hilarisch zijn als het niet zo tragisch was. Zelfs bestuurslid Hessels (inderdaad: de man die eerder Vendex opdeelde, Laurus opknipte en het bestuur van Euronext verhuisde naar New York) was er dit keer niet om de menigte tot politesse te manen. Het Nederbelgisch instituut dat de afgelopen twee jaar al liet zien hoe je vooral níet moet communiceren, lijkt nu op sterven na dood. De invloedrijke kredietbeoordelaar Standard & Poors verlaagde de rating van Fortis Holding tot het laagst mogelijke niveau: ‘junk’. De rigor mortis is nabij. Waar gaan al die communicatieprofessionals straks naartoe?

Het zal niet snel naar de buren zijn. ING neemt definitief afscheid van Postbank, verkoopt ING Canada en blijft in het nieuws vanwege het schrappen van nog weer duizenden banen. Ook daar vallen dus weer klappen. En tot slot ABN Amro. Ach ABN Amro. Daar is al genoeg over gezegd.

Terug naar die afdelingen communicatie en marketing: alleen al bij Fortis, ING en ABN AMRO samen zitten naar schatting toch enige honderden communicatie-professionals: tekstschrijvers, webredacteuren, voorlichters, public-affairsmanagers, bladenmakers en ga zo maar door. Die zullen zich flink door de bank genomen voelen! Verlies ook ik mijn baan? Zal ik alvast uitzien naar werk elders? Als je niet zit bij witte raven als Rabo, SNS of Triodos, krijg je het lastig.

Ze staan machteloos. Hun organisatie is geen referentie meer in een sollicitatiegesprek, want iedereen ziet tegenwoordig de ellende die achter de genoemde facades schuilgaat. Maar belangrijker nog – hoe kun je nog trots zijn op zo’n instituut? Mocht het tot een extern sollicitatiegesprek komen, dan hebben ze gelukkig geleerd dat je in tijden van crisis met eerlijk en open communiceren het verst komt. Want ook als de boodschap slecht is, kun je vertrouwen behouden en soms zelfs voorkeur creëren. Stakeholders zijn immers reëel genoeg om te begrijpen dat een organisatie meeademt met het economisch tij. De boodschap is dan ook duidelijk: it’s a learning curve – en het is de kunst om ook in kwade tijden de positieve kant van de organisatie te laten zien. De oorzaak van de crisis lag in Amerika, op de hypotheekmarkt aldaar. De eigen werkgever krijgt dan ook niet direct de schuld. Maar spijtig was het wel.

Afgevallen merken: Heineken, ANWB, IKEA. Toegevoegde merken: Nuon, T-Mobile en Corus

De analyse bij de Brandbarometer is van Paul Stamsnijder, partner bij de Reputatiegroep.

De Brandbarometer:

  1. Fortis
  2. ING Bank
  3. ABN Amro
  4. Playstation 3
  5. Microsoft
  6. Aegon
  7. Google
  8. Xbox360
  9. Apple
  10. Rabobank
  11. Philips
  12. KLM
  13. SNS
  14. KPN
  15. Nintendo
  16. Albert Heijn
  17. Shell
  18. BMW
  19. Toyota
  20. NS
  21. Essent
  22. Samsung
  23. T-Mobile
  24. NUON
  25. Corus

De Brandbarometer wordt verzorgd door Clipit News. Clipit scant 24 uur per dag, zeven dagen per week het internetnieuws in 4.000 nieuwsbronnen. De resultaten vindt u in de Brandbarometer. Wilt u het online nieuws over uw merk ontvangen? Clipit News houdt u op de hoogte.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn