De Zevenheuvelenloop: PR is getting someone else to say you’re good!

Afgelopen weekend was het weer zo ver: Nijmegen was voor twee dagen het episch centrum voor hardlopend Nederland! Zaterdagavond stonden 7.000 lopers  aan de start van de Zevenheuvelennacht. Vervolgens stonden zondag 33.000 man klaar om te starten aan de 15 kilometer van de Zevenheuvelenloop. Ook voor mij persoonlijk als fanatiek loper een hoogtepunt in mijn loopagenda.

Dat de Zevenheuvelenloop allang niet meer alleen draait om ‘persoonlijke records’, werd wel duidelijk in het NRC-artikel: “Hardlopen? Nee, geld verdienen”. In dit artikel stond het volgende: “Nu de grote hardloopevenementen van Nederland maar blijven groeien, gaat het allang niet meer alleen om de afstand uitlopen. De organisaties van recreatielopen verdienen er flink geld mee. En de lokale economie profiteert mee. Het afgelopen jaar werd ruim 1,5 miljoen euro extra besteed in Gelderland met dank aan de Zevenheuvelenloop.” Met dat in mijn achterhoofd, was ik benieuwd of ‘big data’ ook ‘big business’ is voor de Zevenheuvelenloop.

No race begins at the startline

Gekeken naar de hoeveelheid berichten met online en social media monitoring (gemeten vanaf 6-11 tot en met 17-11), kunnen we concluderen dat met 5.958 gevonden berichten over de Zevenheuvelennacht of Zevenheuvelenloop het evenement goed heeft gescoord in de media! Op het moment dat de startnummers op de deurmat vielen (6-11), nam de online buzz iedere dag toe. De absolute piek werd gemeten op zondag met 2.278 berichten in totaal.

Zoekopdracht Zevenheuvelenloop

Teamwork makes the dream work

Naast de 1,5 miljoen euro die extra werd besteed in Gelderland met dank aan de Zevenheuvelenloop, zorgt ook de online buzz voor mooie free publicity. In totaal leverde de 5.958 berichten namelijk €677.362 op aan PR-waarde!

PR-waarde Zevenheuvelenloop

De absolute winnaar op het gebied van PR-waarde per bron is Twitter met €431.753. Zilver en brons zijn voor het Algemeen Dagblad met €63.083 en de populaire website op het gebied van hardlopen en atletiek Losse Veter met €28.530. Pro Run en De Telegraaf kwamen net tekort voor het podium met respectievelijk €19.330 en €15.397. 

PR-waarde bron

Ingezoomd op Twitter zorgde het account van de @7Hloop voor de meeste PR met een bedrag van €64.655. Gevolgd door @loopmaatjes met €32.612 en @telegraaf met €24.926. 3FM dj Paul Rabbering zorgde met zijn 2 tweets voor de meeste PR-waarde als persoon, namelijk €8.337.

PR-waarde auteur

City marketing

Dat ook Nijmegen als stad in zijn handjes mag knijpen met de Zevenheuvelenloop, blijkt wel uit de 571 keer dat ‘Nijmegen’ werd benoemd binnen de berichten. Met €150.417 aan PR-waarde zal naast de 31.229 lopers die zijn gefinisht, ook Nijmegen zich het afgelopen weekend een ‘winnaar’ hebben gevoeld, want: “Advertising is saying that you’re good… PR is getting someone else to say that you’re good!”

Facebook post The Runclub

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn