De toekomst van PR en marketing

PR en marketing groeien in de toekomst steeds verder naar elkaar toe. Maar de verhoudingen hierin moeten nog duidelijk worden. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Association of National Advertisers samen met USC Center for PR naar de toekomst van PR & marketing. Kunnen we aan de hand van andere onderzoeksresultaten een beeld vormen van de verhoudingen over vijf jaar?

Marketing v.s. PR

Dat PR en marketing dichter naar elkaar groeien is volgens bijna 50% van de PR professionals en 67% van de marketeers een feit. Maar over de verhoudingen zijn de meningen verdeeld. PR professionals denken dat PR een grotere rol gaat spelen ten opzichte van marketing. Het mag dan natuurlijk ook geen verrassing zijn dat het merendeel van de marketingprofessionals denkt dat PR een onderdeel wordt van marketing.

Digital Storytelling belangrijkste trend

De belangrijkste trend volgens PR- en marketingprofessionals voor de komende 5 jaar is Digital Storytelling. Tegenwoordig is een sterk verhaal een absolute must én basis voor elke campagne. Relevante en verslavende content mét de juiste strik. Maar hoe zorg je voor een sterk verhaal? Door data te verzamelen over de interesses van je doelgroep, de platformen waar zij actief zijn en de invloedrijke personen binnen je doelgroep heb jij, gecombineerd met je corporate story, een stevige basis voor een goed verhaal. Andere belangrijke trends voor de komende jaren zijn social listening, big data, behavioral research en influencer marketing.

important trends

Paid en earned media

De trend dat de grens tussen paid en earned media vervaagt speelt al langer. In het onderzoek zien we terug dat earned media blijf teruglopen als bron van inkomsten voor PR-bureaus, terwijl paid, shared en owned media stijgen. Deze richting zien we ook terug in de trends die PR professionals aangeven voor de komende 5 jaar. Met onder andere  branded content en influencer marketing hoog in de lijst, zien we ook hier het betaalde aspect terugkomen. Het gaat er niet om hoe je de doelgroep bereikt, als dat maar zo effectief mogelijk is. Dat maakt het voor de analyse van je PR lastiger, daarom kan je bij Clipit je earned, owned en paid media apart meten en zo tegen elkaar afzetten.

Effectmeting voor PR

PR en marketing professionals zijn ook gevraagd hoe zij de waarde van PR binnen de organisatie kunnen vergroten. 90% van de marketing professionals en 80% van de PR-professionals geeft aan dat dat het beste kan door te laten zien hoe PR bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen. Een uitkomst waar de PR industrie al een langere tijd mee worstelt. Hoe vertaal je media impact naar je bedrijfsdoelstellingen? Het AMEC heeft vorig jaar een eerste stap gezet met het Integrated Evaluation Framework waarin bedrijfs- en communicatiedoelstellingen samen komen met budget, middelen en output.

In praktijk blijft het echter lastig om de impact van PR te meten. Daarom hebben wij al in 2011 de eerste stappen gezet om PR beter meetbaar te maken. Met een aantal PR-bureaus hebben we de PR-waarde ontwikkeld. Met deze metric kijk je verder dan de advertentiewaarde van je artikel. We nemen namelijk ook de context van je artikel mee door het sentiment, branding en je kernboodschap te beoordelen.

Marketing of PR; wie domineert?

Eén ding is zeker: de komende 5 jaar blijft niks hetzelfde. Hoe de verhouding gaan worden, zal blijken de komende jaren. Als we kijken naar de trends dan lijkt het er op dat marketing de overhand gaat nemen, maar met digital storytelling en social listening als belangrijkste trends houdt PR een stevige vinger in de pap als het gaat om reputatiemanagement en het uitschrijven van verhaallijnen. Content marketing zal een grote rol gaan spelen, dit ligt precies op het snijvlak van PR en marketing. Daarbij zal data een steeds belangrijkere rol spelen. Zowel om datagedreven campagnes op te zetten, als de analyse achteraf om successen te bepalen en campagnes te optimaliseren.

Deel dit:
Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn24Google+0Share on Facebook7Email to someone