De toekomst van media #MJC

De afgelopen 10 jaar is het medialandschap enorm veranderd. We hebben de traditionele zaterdagavond op de bank voor de televisie ingeruild voor online platformen. We verdelen onze tijd over diverse schermen en media. Bovenal zijn we altijd en overal online bereikbaar. Op donderdag 29 juni 2017 stond het Media Jaarcongres in het teken van ontwikkelingen die de aanjagers van de media innovatie zijn. In dit blog geef ik antwoord op de centrale vraag: verdringt nieuwe media de traditionele media? Welke ontwikkelingen zijn booming in het medialandschap? En hoe adopteren we deze ontwikkelingen?

Traditionele media

De tijd waarin we alleen de krant lezen of televisie kijken is voorbij. Facebook is de Uber van de nieuwsvoorziening en pluriformiteit van de media staat onder druk. Kunstmatige intelligentie en data analyses zijn de grondstoffen voor de nieuwe media. Kortom, de sector verduurt veel. Lukt het de traditionele media om deze ontwikkelingen te adopteren?

TV is niet dood
Voor menig aanwezige was het een opluchting toen het verlossende woord kwam dat televisie niet dood is. Althans alleen wanneer televisie in een nieuw jasje gestoken wordt. Wanneer we televisie maken zoals we dat altijd deden, sterft televisie langzamerhand zeker. Maar wat verstaan we onder ‘nieuw jasje’? Programma’s moeten zich aanpassen aan de huidige ontwikkelingen. De lineaire televisiekijker verdwijnt grotendeels en heeft behoefte aan flexibiliteit. Dat de televisie meer naar online verschuift, is een feit. Maar niet alleen de wijze waarop we televisie kijken verandert, ook de inhoud en kwaliteit moeten spectaculair zijn. Onmisbare keywords zijn live televisie, virtual & augmented reality, global & local en interactie!

Een nieuwe wereld, een nieuw perspectief

Denk hierbij aan een wereld waarin we keuzes in talen hebben in lokaal en wereldnieuws of -entertainment. Deze programma’s bekijken we live en we interacteren live. Het startpunt van een programma staat vast, het eindpunt niet. De kijker bepaalt mee welke kant een uitzending opgaat. De live uitzending bevat uiteraard spectaculaire bewegende beelden door middel van augmented reality. Tot slot kunnen we deze uitzending nog beter re-live in een 360 virtual reality ervaring herbeleven. We bekijken de aflevering niet alleen, we zijn onderdeel van de aflevering. Bijvoorbeeld zingend of jurerend in een The Voice aflevering. Televisie kijken wordt leuker dan ooit. De ontwikkelingen staan niet meer in de kinderschoenen; die fase zijn we voorbij!

Maar niet iedereen komt mee in deze ontwikkelingen. De publieke omroep wordt erg beperkt. Data is de motor van programma’s, zowel op het gebied van inhoud als advertising. Maar niet alle data is beschikbaar voor de NPO. Volgens Frank Volmer, directeur Ster, zijn de onderhandelingen in volle gang bezig. Toch vindt Madeleine de Cock Buning, voorzitter van het Commissariaat voor de Media, dat de NPO wel het braafste jongetje uit de klas mag zijn omdat ze immers gefinancierd worden. Haar zorgen zijn voornamelijk de disruptieve social media veranderingen die de pluriformiteit van nieuwsvoorziening in het geding brengen. Volgens de Cock Buning is vooral de publieke omroep de hoeder van de pluriformiteit op het gebied van nieuws en opinie. De informatiebubbel waar we in leven zorgt voor een minder divers en pluriform aanbod. Facebook en het algoritme spelen hier onder andere een rol in. Ze vertelde dat er uit onderzoek blijkt dat er behoefte is aan diverse algoritmes. Of diverse algoritmes een oplossing zijn, is (nog) niet bewezen. Wellicht dat we daar in de toekomst achter komen!

Live nieuws door nieuwe media
De ontwikkelingen in nieuwe media hebben andere prioriteiten, bijvoorbeeld live video. Volgens Ooyala is live video de essentie van nieuwe televisie. Live video slaat de brug tussen televisie en social media. Deborah Acosta, video journalist en filmmaker bij de New York Times, vindt dat live video onmisbaar is. De urgentie van live video is volgens haar enorm. Het opent namelijk de poorten van social engagement. Dergelijke video’s leveren geloofwaardig nieuws op, omdat er niks bewerkt kan worden. Deborah vertelde dat ze vooral ook de interactie opzoeken. Soms levert dit breaking news op en soms minder. Het is in ieder geval een totaal andere manier van journalistiek bedrijven. Ik geloof erin dat nieuwe media traditionele media niet verdringen wanneer traditionele media de succesfactoren van live video adopteren. Door zelf live te gaan en interactie op te zoeken.

Op bovenstaande afbeelding zijn een aantal voorbeelden van live video’s van New York Times te zien. De CNN en New York Times waren tegelijkertijd aanwezig bij het voorval op de afbeelding links. CNN was als eerste aan de beurt en New York Times moest de ruimte verlaten. Maar doordat New York Times ervoor koos om het live uit te zenden, was het breaking news. Ze versloegen CNN op elk vlak. Daarnaast gaf Deborah aan dat ze millennials en generatie z hiermee bereiken. Door hen enthousiast te maken, is de drempel voor lidmaatschap veel minder groot. Met één telefoon om te filmen, één telefoon met reacties en één microfoon legt New York Times geloofwaardige en live verhalen vast!

Adoptie ontwikkelingen 

Ook ontwikkelingen rondom artificial intelligence, augmented reality, virtual reality en gaming kwamen op het Media Jaarcongres aan bod. In tegenstelling tot al deze ontwikkelingen, is live video de meest toegankelijke ontwikkeling. Live video is toepasbaar in veel branches. Geloofwaardige content delen en live in gesprek gaan met je doelgroep is key. Deze content stuur je real time bij aan de hand van de interactie. Deze manier van content delen zorgt voor een gigantische bron van data. Voor een succesvolle live video contentstrategie heb je een creatieve bedenker, levendige interactie en data nodig.

Video is data

Wanneer reacties van kijkers binnenstromen, zie je door de bomen het bos niet meer. Op wat reageer je wel en op wat niet? Hoe negatief of positief is het sentiment? Hoe waardevol zijn de reacties? Door tijdens een live opname een media monitoring tool in te zetten, heb je zowel een overall als een gedetailleerd beeld van de reacties. Zie je rondom een bepaalde uitspraak in je live opname een stijgend negatief sentiment, speel je daarop in door interactie op te zoeken met die personen of door het onderwerp bij te sturen. Tevens ontdek je hoeveel PR-waarde de reacties opleveren en hoe waardevol de uitzending is geweest ten opzichte van een andere. Voeg jij live video toe aan je contentstrategie? Vergeet je media monitoring tool niet om tijdig in te spelen én achteraf te evalueren! Live media met een bedacht startpunt en een onvoorspelbare wending is namelijk naar mijn mening de toekomst van de media!

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn