De sleutel voor vertrouwen is trouw

Dit jaar is het vertrouwen in veel merken verpulverd. Het was het jaar van Murphy: alles wat fout leek te kunnen gaan, ging fout. Wat begon met een kredietcrisis, eindigde in algehele maatschappelijke malaise. Banken werden genationaliseerd, overheden zagen hun beleggingen in rook opgaan en de eerste ontslagrondes en faillissementen kondigden zich aan. Niemand, maar dan ook niemand had verwacht dat de economische teruggang met deze hevigheid zou kunnen toeslaan.Wie deze week de Brandbarometer beoordeelt, ziet hoe ook nu weer de financiële sector veel aandacht trekt.

De onzekerheid rond de opsplitsing van Fortis, het verlagen van de hypotheekrente door ING, de kapitaalinjectie van SNS Reaal, de ondergang van Aegon-dochter Meeus en de mate van blootstelling aan de fraudezaak-Madoff zijn de meest in het oog springende zaken. Langzamerhand raakt de wereld eraan gewend – in de financiële wereld is het kommer en kwel. Als gevolg van financieringsproblemen zullen het komend jaar ook de reputaties van vele andere ondernemingen worden aangetast. Ieder bedrijf dat kampt met een onduidelijke strategie wordt publiek ter verantwoording geroepen. Want, in de woorden van Warren Buffet: nu het eb wordt, zie je wie er al die tijd zonder zwembroek zwom. In sectoren als de automobielindustrie, het vastgoed en de uitzendbranche zien we inmiddels dat reputatie geen vanzelfsprekendheid meer is, maar een verworvenheid waaraan met kennis van zaken en actief moet worden gebouwd. Of, zoals merkstrateeg Ronald van der Vorst zo mooi stelt: reputatie is veranderd van een asset in een liability. Geen meerwaarde, maar een voorwaarde. Houd vooral de scores in de gaten van Interbrand, Management Team, Incompany en de RQ – er is geen lijstje waaruit niet zal blijken dat voorkeur en vertrouwen in bedrijven en merken is aangetast.

Dit betekent voor marketing- en communicatieprofessionals werk aan de winkel. Er is geen merk of organisatie meer, waar niet wordt geworsteld met het fenomeen reputatie. Want hoe behouden of herstellen we de loyaliteit onder onze stakeholders? Hoe gaan we om met consumenten en zakelijke klanten, met medewerkers en de politiek in Den Haag en Brussel, met investeerders en de pers, nu blijkt dat we weinig positief nieuws hebben te melden? Hoe voorkomen we dat onze reputatie, of wat er van over is, als sneeuw voor de zon verdwijnt?

Menigeen schrikt natuurlijk dat organisaties in budgetten snijden, interimmers de deur wijzen en de korte-termijndoelstellingen boven alles verheffen. Tegelijkertijd ligt er een gouden kans voor marketing- en communicatieprofessionals, want anno 2009 heeft het Rijnlands model het Angelsaksisch systeem op alle fronten verslagen. Alleen door duurzame relaties aan te gaan met uiteenlopende stakeholders, is een organisatie immers in staat om in goede én in kwade tijden voorkeur en vertrouwen te behouden. Zet bijvoorbeeld de goede voorbeelden van afgelopen jaar(Achmea, Rabobank) naast de slechte (Fortis). Vertrouwen krijg je alleen maar door trouw te zijn – aan je vrienden en aan jezelf. Ik ben er oprecht van overtuigd dat een bedrijf met minder mensen en minder budget méér impact op marketing en communicatie kan realiseren, mits vanuit dit bewustzijn scherpe inhoudelijke keuzes worden gemaakt. Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Vanuit die gedachte wens ik iedereen in het vak een inspirerend en vooral succesvol 2009.

Afgevallen merken: Heineken, Samsung, T-Mobile. Toegevoegde merken: Yahoo, Reed Elsevier, Tom Tom

De analyse bij de Brandbarometer is van Paul Stamsnijder, partner bij de Reputatiegroep.

De Brandbarometer:

  1. Fortis
  2. ING Bank
  3. Aegon
  4. Microsoft
  5. Playstation 3
  6. ABN Amro
  7. Rabobank
  8. Shell
  9. SNS
  10. Xbox360
  11. Philips
  12. Google
  13. Apple
  14. NS
  15. Tom Tom
  16. TNT Post
  17. KLM
  18. KPN
  19. BMW
  20. Albert Heijn
  21. Toyota
  22. Reed Elsevier
  23. ANWB
  24. Nokia
  25. Yahoo

De Brandbarometer wordt verzorgd door Clipit News. Clipit scant 24 uur per dag, zeven dagen per week het internetnieuws in 4.000 nieuwsbronnen. De resultaten vindt u in de Brandbarometer. Wilt u het online nieuws over uw merk ontvangen? Clipit News houdt u op de hoogte.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn