De reis van een bericht

Elke dag haalt Clipit meer dan een miljoen berichten op. Van de Telegraaf tot Twitter en van Facebook tot het FOK! Forum, we houden je realtime op de hoogte van al het nieuws rondom je merk, product of branche. Maar hoe komen al die berichten zo snel in de Portal terecht, compleet met sentiment en PR-waarde? In deze blog reizen we mee met een bericht door het Clipit-systeem.

Laten we als voorbeeld een tweet volgen. De reis begint op het moment dat je als auteur op Tweet drukt om je bericht te plaatsen. Binnen enkele minuten komt je tweet in aanraking met het illustere duo dat aan de basis staat van Clipit: Spider en Grabber. Spider is vliegensvlug: aan de hand van een enorme waslijst volgt hij de hele dag door duizenden links, op zoek naar nieuwe berichten. Zodra Spider op een nieuw bericht stuit, schakelt hij onze gentle giant in: Grabber. Het maakt niet uit met hoeveel nieuwe berichten Grabber te maken krijgt, hij bezorgt ze allemaal veilig in een bak: de Newsitems.

Orde in de chaos met social media monitoring

Het verblijf van onze tweet in de bak met Newsitems is gelukkig maar van korte duur. Je kan het vergelijken met een metrostation in Londen tijdens de spits: een hectisch komen en gaan van duizenden mensen tegelijk, die toch allemaal vliegensvlug op de plaats van bestemming aankomen. Onze berichten stippelen niet hun eigen reis uit, dat doet de Matcher. Deze supersorteerder weet precies waar jij als klant naar op zoek bent. In de zoekopdracht die wij voor je hebben gebouwd heeft hij namelijk een gedetailleerd signalement bij zich, waarmee hij alle berichten selecteert die voldoen aan jouw informatiebehoefte. Zit de tweet die je net plaatste daar bij? Dan mag hij door naar de Matched Newsitems.

Elke zoekopdracht heeft zijn eigen bakje met Matched Newsitems. Voor een bericht vanuit de Matched Newsitems naar de Portal wordt gestuurd, vindt de finishing touch plaats. Het bericht krijgt een sentiment toegekend en de branding wordt bepaald, uniek voor de combinatie van dit bericht en jouw zoekopdracht. Last but not least volgt de PR-waarde bepaling, waarbij we alles wat we weten over het bericht vergelijken met de advertentiegegevens van de website. Nu is het bericht helemaal klaar voor de plaats van bestemming: de Portal.

Hoe lang duurt dat nou, al dat gereis tussen die verschillende bakken? Voor je deze zin in zijn geheel hebt gelezen, is een bericht dat door Spider gevonden wordt al in de Portal beland! De hoogste tijd dus om aan de slag te gaan met social media monitoring!

untitled

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn