De NOS: van onpersoonlijke, starre publieke omroep naar modern interactieve organisatie

Wist je dat de gemiddelde leeftijd van de NOS 8-uur Journaalkijker 57 jaar is? Met deze quizvraag startte Rachid Finge zijn verhaal over het verandertraject binnen de NOS rondom social media en focus op de doelgroep.

Een gemiddelde van 57 jaar, daar lijkt niets mis mee te zijn als je de vergelijking maakt tussen de manier van nieuwslezen en het brengen van nieuws bij de NOS en RTL. Waar de RTL een lossere toon aanslaat, is de NOS vaker zakelijk en bondig van stof. Ieder medium kiest z’n eigen doelgroep. Er wordt getarget. Maar is dit wel juist? Nee! Althans, niet voor de NOS aldus Rachid Finge. Hij is heel helder in zijn standpunt: de NOS is een publieke omroep voor iedereen.

Wel bleek al snel dat andere media de NOS voorbijstreefden in het binden en boeien van de doelgroep via social media. De NOS stond voor de keuze om op de oude voet verder te gaan of het roer om te gooien. Wat zou jij in dit geval doen?

Back in the old days

12 tweets per uur, veel verschillende Twitteraccounts, medewerkers met angst om berichten op social media te plaatsen en geen social media strategie. Waar NU.nl al 300.000 volgers op Twitter had, bleef de NOS steken op 43.000 volgers. Met deze statistieken in het achterhoofd werd besloten de strijd aan te gaan met de andere media in de race om de doelgroep.

NOS gooit het roer drastisch om

Dat er vanuit de NOS een focus moest worden gelegd was al vrij snel duidelijk. User-generated content kreeg de voorkeur boven automatische berichten en het nieuws moest op een leukere manier gebracht worden.
Door de medewerkers op te leiden en te trainen in het gebruik van social media, kon ‘dichterbij’ de doelgroep gecommuniceerd worden en het commitment vergroot worden.

Een goed voorbeeld hiervan is een blik achter de schermen bij Herman van der Zandt.

Ook de jeugdige doelgroep wordt op een interactieve manier benaderd. Kinderen op de basisschool die samen kijken naar het Jeugdjournaal kunnen na afloop van de uitzending via de website schakelen met de redactie en presentator van het nieuws om hun vragen te stellen.

Hierbij was een van de veel -gestelde vragen vanuit de medewerkers bij NOS: hoe dan? Gewoon doen, blijf bij jezelf en doe niets geks. Het interne social media beleid werd samengevat op 1 A4-tje. Is er dan een social media waakhond, was een van de vragen? Nee, een ‘Twitterpolitie’ is er niet, legt Rachid uit. Iedereen is vrij in hetgeen ze wensen te plaatsen.

Van achterhaald medium naar ‘bijna’ koploper

In anderhalf jaar tijd heeft de NOS zich naast NU.nl geworsteld als het gaat om aantal volgers. Het verschil is nog steeds groot, maar in vergelijking tot februari 2013 een minimale achterstand te noemen, zo blijkt uit onderstaand bericht.

Zoals je ziet heeft de NOS een enorme inhaalslag gemaakt en weet de kijker te binden en te boeien met hun nieuws op maat.

De toekomst

De NOS heeft voor ogen dat er duidelijke verschuiving plaatsvindt van de online activiteit van de doelgroep. Waar de nadruk eerst lag op tekstuele elementen, komt de nadruk steeds meer te liggen op het visuele. De beste manier om mensen hiervoor te boeien is door online, via platformen als Instagram, korte filmpjes te delen. De trend die eerder al werd opgepakt door BBC en de VRT waait zo langzaamaan dus ook over naar Nederland. NOS Kort werd geboren. Het recent opgezette platform is live, feedback ter verbetering is altijd welkom, roept Rachid op.

De NOS ziet nu in dat niet innoveren stilstand en zelfs achteruitgang betekent. Om die reden blijven ze investeren in nieuwe ontwikkelingen om de doelgroep beter te bereiken. Welke kansen zie jij voor de NOS? Laat het ons weten via Twitter!

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn