De Nijmeegse Vierdaagse: wandelen én feesten

De Nijmeegse Vierdaagse… Het zit er weer op voor dit jaar. Wat in 1909 klein begon, is inmiddels uitgegroeid tot het grootste wandelevenement ter wereld. Op dinsdag 15 juli  gingen 43.013 fanatieke wandelaars van start. Uiteindelijk liepen 39.910 wandelaars de Vierdaagse uit. Wij doken als trots Nijmeegs bedrijf dieper in de online buzz rondom de Vierdaagse en natuurlijk de bijbehorende Vierdaagsefeesten.

Nijmeegse Vierdaagse… de mars der marsen

Tijdens de dagen dat er werd gewandeld, 15 tot en met 18 juli, werden er 27.334 berichten geschreven over de mars der marsen. De grootste piek in de berichten vond plaats op de eerste wandeldag met in totaal 8.867 berichten.

Online berichtgeving aantallen Vierdaagse 1

Als we inzoomen op het sentiment van de berichten, kunnen we concluderen dat de wandelaars positief gestemd waren. Er werden 8.343 berichten gemeten met een positief sentiment ten opzichte van 2.449 berichten met een negatief sentiment. De negatieve berichten hadden met name te maken met de bekende blaren bij wandelaars, de Vierdaagse app die niet goed werkte en de versoberde intocht op vrijdag in verband met de vliegtuigramp.

Blog Vierdaagse 2

Vierdaagsefeesten: party of the year

Dat het tijdens de Vierdaagseweek niet alleen om het wandelen gaat, wordt al snel duidelijk als je kijkt naar de hoeveelheid berichten over de ‘Vierdaagsefeesten’. Deze vonden plaats van 12 tot en met 18 juli. In totaal werden er in deze week 7.244 berichten gevonden waarin de Vierdaagsefeesten wordt genoemd. Opvallend is dat met 2.566 berichten er ook nog steeds veel wordt gesproken over de ‘Zomerfeesten’.

Totalen online buzz Vierdaagse 3

Net zoals bij de Vierdaagse, werd er ook bij de Vierdaagsefeesten bijna alleen maar positief geschreven. Er werden 4.956 berichten gemeten met een positief sentiment ten opzichte van 297 berichten met een negatief sentiment. Met name de minuut stilte op vrijdagavond, gevolgd door het “You’ll never walk alone” voor de slachtoffers van de vliegtuigramp, zorgde voor veel online buzz.

PR-waarde: Mooie aanwinst voor Nijmegen

Dat de Vierdaagse(feesten) de stad Nijmegen geen windeieren legt, is mooi zichtbaar aan de hand van de gemeten PR-waarde. In totaal werden er in deze week 19.082 berichten gevonden waarin zowel het woord Nijmegen als de Vierdaagse of Vierdaagsefeesten werden genoemd. Deze berichten leverden een online PR-waarde op van ruim €11 miljoen. De hoogste piek werd bereikt op dinsdag met een PR-waarde van €2,6 miljoen gevolgd door de donderdag en de vrijdag met respectievelijk een ruime €2,3 miljoen en €2,4 miljoen.

PR-waarde Vierdaagse 4

Nu.nl zorgde voor de meeste PR-waarde, met deze berichten leverde Nu.nl in totaal bijna €6 miljoen aan PR-waarde op. Twitter werd op enige afstand tweede met ruim €2,7 aan mediawaarde, gevolgd door De Telegraaf, het Algemeen Dagblad en het RTL nieuws.

Blog Vierdaagse 5Blog Vierdaagse 6

Tot volgend jaar!

Inmiddels zijn alle sporen die leiden naar afgelopen week opgeruimd en is Nijmegen weer teruggekeerd in zijn oorspronkelijke schoonheid. We kunnen dan ook met veel trots terugkijken op een geweldige week in Nijmegen! Zo hebben wij het bij Clipit ook ervaren ;)

Clipit @ Vierdaagsefeesten

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn