De meerwaarde van social media in het innovatieproces

Dit onderzoek richt zich op de wereld van social media. De opkomst van het gebruik van social media heeft te maken met drie samenkomende trends. De toenemende behoefte van mensen om zich met elkaar te verbinden, de nieuwe interactieve technologische ontwikkelingen en de groeiende online economie. De mogelijkheid voor de gebruikers om content te creëren zorgt voor een verschuiving van de machtsbalans tussen de bedrijfswereld en de consument. Consumenten doen uitspraken via social media over bedrijven en producten. Deze uitspraken kunnen de attitude van andere consumenten beïnvloeden. Met behulp van het monitoren van social media kunnen inzichten worden verkregen in de meningen en ervaringen van consumenten over bedrijven en producten. Het feit dat deze uitspraken online worden gedaan en dus gratis te verkrijgen zijn, en het feit dat het volume van het aantal uitspraken groot is, maakt het voor bedrijven interessant om social media in de marketingmix op te nemen.

In het praktijkonderzoek in deze studie zijn de Twitterberichten gaande over drie bedrijven verzameld en geanalyseerd. De basiskenmerken van de bedrijven zijn in kaart gebracht met behulp van drie marketingmodellen, die de verschillen van het sentiment in de Twitterberichten verklaren. Uit het praktijkonderzoek is gebleken dat er alleen voor het bedrijf T-Mobile ideeën zijn bedacht voor nieuwe producten. De conclusie luidt dat de dienst CrowdResearch interessant is voor bedrijven met een continue levering van producten. Bij deze bedrijven is het belangrijk dat de producten en diensten worden aangeboden op basis van de wensen en de behoeften van de klanten.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn