De kracht van filtering: hoe zorg je voor relevante media monitoring data?

Information overload

Dagelijks worden we overspoeld met ruim 5 miljard berichten in alle media. Je zou meer dan 250 miljoen uur nodig hebben om al deze berichten te lezen. Maar hoe zorg je ervoor dat je binnen deze information overload de data ontvangt die voor jou relevant is? Welke filtering moet je hiervoor toepassen? En hoe verwerk je deze data tot bruikbare inzichten voor jouw PR, communicatie en content marketing strategie? Wij helpen je graag op weg!

Less is more

Tim Cook, CEO van Apple, betoogt over ‘less is more’. Succesvol zijn in een overvolle wereld gaat niet over ‘meer’ produceren, maar om minder doen, dingen beter te doen, en met meer impact. Het gaat om focussen op minder dingen, maar wel de belangrijke dingen, met enorme energie. Zoals bij Apple. “Wij zijn het meest gefocuste bedrijf dat ik ken, of over gelezen heb, of van gehoord heb”, aldus Cook. Je bereikt dus meer door minder te doen. Door keuzes te maken voor een kleiner aantal grote, belangrijke innovaties om op te focussen.

Fijnmazige filter

Hoe hanteer je deze methode in het monitoren van de media? De kracht van een goede monitoring tool is een zo hoog mogelijk brondekking in combinatie met een fijnmazig filter. Dan weet je zeker dat je niets mist en bovendien geen ruis hebt in je berichtgeving. Less is more! Want wie zit er te wachten op berichten die niet over jouw merk, trend of organisatie gaan, dubbele berichten of anderstalige berichten als je scope alleen Nederlandstalig is? Zorg er dus voor dat je alleen die berichten ontvangt én analyseert die daadwerkelijk relevant zijn.

 

Clipit filtering

 

Boolean techniek

Hoe zorg je voor dit fijnmazige filter? Monitoring tools maken gebruik van de boolean techniek om zo precies mogelijk te kunnen zoeken. Een boolean is een serie voorwaarden waaraan een artikel moet voldoen, wil het voor jou relevant zijn. Dat kan simpelweg zijn dat je merknaam voor moet komen, maar als die meerdere betekenissen kan hebben (denk aan Score of Brand) is het nodig om woorden uit te sluiten. Wellicht wil je specifiek zoeken op een campagne; dan zou je juist combineren. Gelukkig nemen onze media analisten dit werk voor je uit handen. Zij zijn gespecialiseerd in het maken van booleans en weten met hun ervaring handige trucjes om de juiste berichtgeving te filteren. Dit bespaart je veel tijd en ben je verzekerd van de beste filtering.

Checklist voor filtering

Welke filters kan ik instellen?

    1. Zoekopdracht: instellen van de specifieke boolean met juiste in- en uitsluitingen.
    2. Talenfilter of landenfilter: wil je ook anderstalige berichten binnenhalen via onze internationale monitoring?
    3. Media filter: welke media wil je volgen? Wil je bepaalde bronnen uitsluiten?

Data als commodity

Een goede kwaliteit van data is de grondstof voor juiste analyses. Alleen je blind staren op data inkoop is niet verstandig. Data wordt steeds meer een commodity. Het verschil zit in de kwaliteit van filtering en vervolgens maakt de toepassing hét verschil. Wat je doet met de analyse van data is waar je het verschil gaat maken: making sense of information. Hiervoor heb je een uitgebreid palet aan analysemogelijkheden nodig met onder meer een crossmediaal vergelijk en analyse van paid, earned en owned media door te labellen. De analyse biedt weer nieuwe inzichten en input voor je strategie.

Alle media in 1 overzicht

De afgelopen jaren zien we de trend in de media monitoring markt om berichten uit alle media samen te brengen in één overzicht. Een mooie ontwikkeling waarbij je als gebruiker niet langer meer zelf de datastromen aan elkaar hoeft te knopen. Op deze wijze wordt ook data verrijking als sentiment, bereik en PR-waarde op een gelijksoortige manier gemeten. Zo ben je in staat om de resultaten van de verschillende mediumtypen naast elkaar te leggen. Met 15 jaar ervaring in online media monitoring halen we voor jou het beste van het web naar boven. Sinds 2014 bieden we ook print media en RTV monitoring aan, waar we dezelfde kwalitatieve filtering op loslaten. Less is more. En zo kan jij moeiteloos, kwalitatief en diepgaand inzicht krijgen in alle media inspanningen.

P.S. Monitoring tools vergelijken? Zorg dan dat dezelfde instellingen en filters zijn toegepast zodat je een vergelijking hebt op basis van dezelfde data. Méér berichten is niet altijd goed, bijvoorbeeld als er ongemerkt toch veel ruis tussen zit. Media analist Paul vertelt binnenkort hoe je een goede benchmark aanpakt op onze blog!

infographic information overload 2

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn