De geheimen van 14 jaar media monitoring

December is de maand van de terugblikken. Clipit kan daarbij natuurlijk niet achter blijven! We nemen jullie mee langs de meest indrukwekkende en duizelingwekkende cijfers van ons systeem. Want met veertien jaar ervaring in online monitoring schuilen er heel wat geheimen onder onze motorkap! Als klap op de vuurpijl blikken we ook nog vooruit naar wat het nieuwe jaar mogelijk gaat brengen in medialand.

Het lichtpuntje van 2001

Het jaar 2001 gaat niet bepaald de boeken in als het mooiste jaar in de geschiedenis van de mensheid. De aanslagen op de Twin Towers, de MKZ-crisis, George W. Bush die president wordt van Amerika en Bayern München dat de Champions League wint, je zou het bijna een rampjaar kunnen noemen. Er is echter één lichtpuntje: in 2001 ontstaat Clipit. Ons verhaal begint bij Search Engine koning Checkit (inmiddels genaamd iProspect en onderdeel van Dentsu Aegis Network), waar steeds vaker de vraag “Wat wordt er nu online over mij geschreven?” gesteld wordt. Clipit wordt ontwikkeld om daar het antwoord op te geven. In 2001 werkt dat heel anders dan vandaag de dag. Facebook bestaat nog niet, laat staan Twitter, Instagram en de talloze fashion- en beautyblogs die we inmiddels uitlezen.

De wakkerste bron van Clipitland

Monitoring bestaat in die tijd eigenlijk vooral uit het in de gaten houden van nieuwssites. Dat wordt ook duidelijk geïllustreerd door de oudste – nog bestaande – bron in ons bestand:  De Telegraaf. Op 2 november 2001 beginnen we met het uitlezen van www.telegraaf.nl. Sinds die dag zijn er talloze wijzigingen doorgevoerd in de site en dus ook in de manier waarop wij deze uitlezen. De essentie is altijd hetzelfde gebleven; we halen elk openbaar artikel op, in zijn geheel en zonder reclames of rubrieken als “meest gelezen”. Waar je het in 2001 nog moest doen met alleen het bericht, geven we je nu ook het sentiment en de PR-waarde mee. Meer waar voor je bericht dus!

Van miljoenen naar miljarden

In 2015 krijg je niet alleen meer informatie per bericht, je krijgt ook veel meer berichten. Begrippen als information overload en big data hoor je steeds vaker langs komen in ons vakgebied. Op moment van schrijven, halen we bericht 2.060.659.492 binnen. Ruim twee miljard berichten dus. Het één miljardste bericht kwam ongeveer twee jaar geleden binnen. Waar we er dus eerst twaalf jaar over deden om een miljard berichten binnen te halen, zitten we nu al in twee jaar aan dat aantal. Dat geeft wel aan hoe zeer de stroom met informatie is toegenomen. Tot voor kort zat die toename vooral in Facebook en Twitter, maar het afgelopen jaar wordt het aandeel van Instagram en blogs steeds groter. Twitter blijft voorlopig echter nog wel de onbetwiste koning van de volumes, met elke week ruim 2,5 miljoen berichten.

Boole, George Boole

Omdat niemand tijd heeft om al die 10 miljoen berichten die we wekelijks ophalen door te lezen, maken we een selectie. Dat we dat automatisch kunnen doen, op basis van vooraf ingestelde criteria, danken we aan George Boole. Deze negentiende-eeuwse Britse wiskundige is de grondlegger van het systeem met de logische operatoren AND, OR en NOT. En daarmee ook meteen één van de geestelijke vaders van de computer. Sinds onze oprichting in 2001 hebben we al 52.193 zoekopdrachten gemaakt met zijn booleantechniek. Die zoekopdrachten lopen uiteen van bedrijfsnamen, merken en producten tot thema’s die spelen in een branche of zoekopdrachten voor leadgeneratie. Is je bedrijfsnaam uniek? Dan hebben we niet of nauwelijks operators nodig. Heet je Score, Hi, WE of Brand? Dan gaat het blik met operators helemaal open om alleen relevante resultaten binnen te halen.

George Boole

Individuele media

Het medialandschap is de afgelopen tien jaar sterk veranderd. De behoefte om individueel te kunnen bepalen welke informatie je wanneer tot je neemt is sterk toegenomen. Tegelijkertijd is het dankzij social media steeds makkelijker om zelf content te publiceren. Echt populaire kanalen als Beautygloss en Enzo Knol verdienen daarmee ook nog eens hele mooie bedragen. Het zwaartepunt verschuift van de klassieke redactie naar user generated content.

Alsof je er zelf bij bent

Deze individualisering zal in 2016 verder doorzetten. Zorgen om de privacy zullen steeds hoger oplopen te midden van de toenemende mogelijkheden om je leven live te delen met je volgers via apps als Periscope en Meerkat. Dit valt echter in het niet bij de grootste verandering in het medialandschap sinds de opkomst van het internet. Onze mediabeleving zal namelijk pas echt op zijn kop komen te staan met de komst van Virtual Reality. Dankzij Virtual Reality krijgen zinnen als “je waant je in een andere wereld” en “het is alsof je er zelf bij bent” een heel andere betekenis; ze worden waarheid.

Virtual reality

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn