De erfenis van Kleisterlee

Frans van Houten torst net als Eelco Blok, opvolger van de vorig week bij KPN vertrokken Ad Scheepbouwer, een zware erfenis met zich mee. De nieuwe topman van Philips, de nummer 4 van de nieuwe Brandbarometer, heeft de ondankbare taak een uitgesproken boegbeeld op te volgen: Gerard Kleisterlee. Van Houten moet op zoek naar z’n rol. Leiderschapswissels hebben vaak grote invloed op de waarde en reputatie van een onderneming. Meer dan ooit geldt voor topmannen dat ze worden afgerekend op hun communicatiekracht en omgang met de media.

Bestuurders van multinationals leven tegenwoordig in een glazen huis. Het is al lang niet meer de strategische agenda of de boodschap die de koers bepaalt. Integendeel, het is steeds vaker de boodschapper zelf die de aandacht trekt. Het gaat dan ook steeds meer om de poppetjes. De leider is een rolmodel, vaak tegen wil en dank: zijn gedrag, boodschap en persoonlijkheid worden door de omgeving kritisch gevolgd.

Modern leiderschap te maken heeft net als bij een Idols-verkiezing te maken met zichtbaarheid, uitstraling en bekendheid. Een bestuurder die regelmatig positief in het nieuws komt, zal een positieve invloed hebben op de motivatie van medewerkers. En een mediagenieke persoon als bestuursvoorzitter kan helpen om de verwachtingen van stakeholders positief te beïnvloeden, waaronder het vertrouwen van de aandeelhouders. Steve Jobs van Apple op het podium of geveld door ziekte is een verschil van vele procenten in de aandelenkoers.

Zichtbaarheid loont. Er zijn tal van voorbeelden van bestuurders die waarde hebben gecreëerd door hun persoonlijke zichtbaarheid in dienst te stellen van hun organisatie. Zij belichamen de visie van de organisatie. Ad Scheepbouwer was zo’n boegbeeld voor KPN, net als Gerard Kleisterlee voor Philips. Sterke leiders, vaardig in communiceren, die de reputatie van hun onderneming positief hebben beïnvloed.

De communicatiekracht van leidinggevenden is dus relevanter dan ooit. Iedereen ziet dagelijks voorbeelden in de pers, vooral van hoe het moet en vooral hoe het niet moet. De ervaring leert ook dat leiders worden gemaakt, niet geboren. Ook Kleisterlee en Scheepbouwer zijn zorgvuldig gebracht en zijn in het afgelopen decennium uitgegroeid tot de iconen die ze nu zijn. Het is dus van belang dat Van Houten goed leert omgaan met de media en andere podia en vooral geen uitglijders maakt.

Afgevallen merken: ANWB, KPN, Volkswagen
Toegevoegde merken: Saab, Renault, TNT

De analyse bij de Brandbarometer is van Arjan Hoek (1965), partner bij de Reputatiegroep voor opdrachtgevers in de zorg, non-profitsector en (zakelijke) dienstverlening. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij het Noordhollands Dagblad en Dagblad Tubantia. Daarna was hij hoofd communicatie bij het CNV, senior adviseur bij Euro RSCG Bikker en hoofd communicatie & voorlichting bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis en ToCare.

De Brandbarometer wordt iedere twee weken op de website van vakblad Communicatie gepubliceerd.

de erfenis van kleisterlee

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn