De eerste 100 dagen

Mijn eerste 100 dagen bij Clipit

Vandaag alweer 100 dagen aan de slag bij Clipit! Een mooi moment om even terug te blikken op die belangrijke eerste 100 dagen. Nu kun je nog verwonderd kijken naar hoe zaken gaan voordat je volledig versmolten bent met de nieuwe bedrijfscultuur.

Roosevelt’s New Deal

Het slagen van een directeur of manager blijkt vaak samen te hangen met het allereerste begin, aldus het Intermediair artikel hierover. In dit artikel wordt het legendarische voorbeeld geroemd van president Franklin D. Roosevelt. De VS waren in 1933 in diepe crisis en Roosevelt kwam snel op de proppen met vijftien vergaande wetsvoorstellen tijdens zijn eerste drie maanden om het land weer de juiste richting op te koersen. Roosevelt’s vliegende start, beter bekend als de ‘New Deal’ maatregelen, waren zeer succesvol.

Als een olifant

Echter, als een olifant door de porseleinkast in je prille begin kan ook compleet anders uitpakken. Dat leert de case van de topman van Laurus die het presteerde om de Konmar formule binnen 10 maanden nagenoeg om zeep te helpen. Oké, het belang van de eerste 100 dagen is duidelijk.

Do’s en don’ts

Welke do’s en don’ts gelden er dan in je eerste periode? Domme vragen stellen, bestaat niet in de eerste 3 maanden. Daarna wel… Jezelf dus heel goed verdiepen in de materie en alle vragen die opkomen direct stellen. Meekijken in je team om volledig inzicht te krijgen in alle processen en procedures. Met alle disciplines binnen Clipit heb ik een dag meegedraaid. Heel leuk om te doen, en vooral leerzaam bovendien. Check. En je oordeel uitstellen tot later. Hier een klein vinkje voor mij (blijft altijd lastig, je hebt toch je eigen ideeën en referentiekader). En daarnaast ook goed luisteren naar klanten en wat zij over Clipit zeggen. Aan de grootste klanten van Clipit reeds een bezoek gebracht. Ook check. Meer tips voor je start als manager, lees je hier.

‘Een gave partner’

Tijdens klantgesprekken de open vraag gesteld welke wensen en behoeften zij hebben en ook welke verbeterpunten zij zien voor Clipit. En de meest magnifieke reacties gekregen, zoals een klant die ons volmondig ‘een gave partner’ noemt. Dat is nog eens een leuke binnenkomer! Ook een klantbureau dat Clipit jaarlijks vergelijkt met meerdere spelers in de markt om de hoogste kwaliteit aan data aan hun klanten te kunnen geven. En steeds weer komt Clipit als beste uit de bus. Ook in de pocket.

Cookie cultuur

En dan heb je nog de ClipCookie anekdotes. De koektrommel die een prominente plek op vele werkvloeren inneemt. Elke maand weer top-of-mind zijn bij de medewerkers van klantbureaus en organisaties vanwege de maandelijkse dosis cookies. En hopelijk ook vanwege onze dagelijkse levering van relevante en verrijkte nieuwsberichten. Of bijna-kantoorrelletjes die subtiel afgewend worden door een verontschuldigend briefje op het bureau na terugkomst van vakantie omdat alle koekjes al op zijn gegeten door collega’s. En dan nog de leuke cookie tweets die verschijnen rondom het maandelijkse verzendmoment, nice. Inclusief de complete (vrouwelijke) fanclub voor collega PaulZ. En meerdere klanten complimenteren de redactie spontaan in mijn klantgesprekken. De toegevoegde waarde van de redactie wordt heel goed gezien door onze klanten, dat is goed om te horen.

X-generatie meets Y

Wat nieuw was voor mij? Hangouten onderling met mijn collega’s, de enorm hoge fun-factor die hier in het bedrijf heerst in combi met de eveneens hoge productiviteit én kwaliteit. De persoonlijke klantrelaties met soms heel informeel karakter. En last but not least, het indrukwekkende klantportfolio bomvol grote A-merken dat Clipit al jaren aan zich bindt.

Als een vis in het water

Voor mij de perfecte basis om deze enthousiaste club van 20 communicatieprofessionals te begeleiden naar nog meer groei, niet alleen in omzet (dat doet Clipit al 12 jaar), maar ook in de kwaliteit van de portal, nieuwe media toevoegen en het verder laten groeien en bloeien van de Clipit mensen. Nu – als een vis in het water – hard aan de slag met de innovaties vormgeven die we als Clipit voor ogen hebben. En over de roadmap met deze nieuwe ontwikkelingen in mijn volgende blog meer.

Rinske Willemsen, directeur Clipit

 

 

 

 

 

 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn