De 5 belangrijkste trends in content marketing

”Content marketing is de ruggengraat van communicatie”. – Ross Simonds

De organisatie die online klanten aan zich weet te binden, wint! Een goede manier om klanten te binden is het bieden van relevante content. Content die zorgt voor communicatie tussen de klanten en de organisatie. Dat is content marketing. Welke trends hebben invloed op content marketing in 2018? Waar heeft het publiek op social media behoefte aan? En hoe komt je boodschap bij jouw doelgroep terecht? We kijken wat er in de branche speelt aan de hand van online en social berichten. Lees snel verder en ontdek de 5 belangrijke content marketing trends voor 2018!

#1 Employee advocacy

Het inzetten van je grootste fans én eigen massa: je medewerkers. Uit het onderzoek van LEWIS blijkt 52% van de respondenten bereid te zijn om zich in te zetten als merkambassadeur. Trots en erkenning zijn relevante factoren waarom zij content van hun werkgever delen.

Employee advocacy heeft niet alleen invloed op het bereik, maar ook op de geloofwaardigheid, verkoopresultaten, klantloyaliteit en medewerkersbetrokkenheid van je merk. Tijd om het toe te voegen aan je marketingplan. Berichten van medewerkers halen gemiddeld 561% meer organisch bereik dan berichten die door het merk zelf worden gedeeld. Daarnaast leiden berichten van medewerkers tot 8 keer meer engagement.

Benieuwd hoe je dit kan optimaliseren? In dit blog vind je 3 tips om de beste resultaten met employee advocacy te behalen.

Employee advocacy

#2 Live video’s

Visuele content is hip en niet te vermijden. Maar waarom scoort het eigenlijk beter dan tekst? Een beeld zegt niet voor niets meer dan duizend woorden. Mensen verwerken een beeld 60.000 keer sneller dan tekst, volgens onderzoek door 3MCorporation. Goede visuele content versterkt je boodschap en vergroot de online vindbaarheid en zichtbaarheid van je organisatie. Live video wordt gewaardeerd door zoekmachines en geeft een boost aan je SEO-ranking.

Daarnaast worden live video’s ingezet om conversaties aan te gaan met de doelgroep. Hierdoor sta je direct in contact met je doelgroep, deel je de beleving en versterk je de relatie met de kijker.

Organisaties zetten live video’s in om webinars te geven, een kijkje achter de schermen te geven, evenementen uit te zenden, producten of acties te lanceren en Q&A’s sessies te geven. De kijkers voelen zich betrokken bij een live video, omdat alles real-time gaat. Ze zijn vaak nieuwsgierig en ze hebben de mogelijkheid om opmerkingen te plaatsen.

Live video on social media

#3 Influencers

Het inzetten van influencers is ontzettend populair op social media. Influencers hebben een grote aanwezigheid op social media, met een publiek dat graag naar hem of haar luistert. Daarnaast hebben influencers een sterke en persoonlijke band met hun volgers. Uit het onderzoek van Nielsen blijkt dat slechts 92% van de ondervraagde mensen aanbevelingen van vrienden en familie meer vertrouwd dan andere vormen van adverteren. Influencers spelen hier goed op in door alleen met merken samen te werken die dicht bij hun belevingswereld staan. Vaak vullen influencers de manier van ‘reclame’ in op een manier waarop zij denken dat dat aansluit bij de doelgroep.

Welke influencers heeft jouw merk en hoe houd je dit in de gaten? Met een media monitoring tool breng je influencers rondom jouw merk of branche eenvoudig in kaart. Met de influencer analyse worden de belangrijkste auteurs, bronnen, mediumtypen en (social media) influencers gepresenteerd in een overzichtelijke factsheet. Zo weet jij direct welke influencers en mediarelaties jouw merk nóg groter kunnen maken.

Wil jij liever grote influencers inzetten voor je merk of organisatie? Dan ben je bij Influencer Engagement Index aan het juiste adres. Zij bieden namelijk een overzicht van Nederlandse influencers die actief zijn op Instagram. Dit overzicht wordt wekelijks vernieuwd. Zo benader jij de juiste influencers.

Influencers

#4 Kunstmatige intelligentie

Support bots, filmsuggesties in Netflix, zelfsturende auto’s: kunstmatige intelligentie is overal. Steeds vaker worden computers ingezet voor het nemen van beslissingen of het zelfstandig uitvoeren van taken waarvoor intelligentie nodig is.

Kunstmatige intelligentie biedt grote voordelen voor de mensheid. Het uitvoeren van taken gaan sneller en worden efficiënter. Op dit moment zijn er al verschillende geautomatiseerde content creatie tools, zoals Stories by Shelley. Een nieuwe computer van het Massachusetts Institute of Technology dat spookverhalen verzint door samen te werken met mensen.

Daarnaast is het mogelijk om op een creatieve manier een bestaand blogartikel om te toveren in een video. Lumen5 is een video-creatieplatform om content te produceren voor meer social engagement. Zij maken gebruik van een slim algoritme, waardoor de tool automatisch een storyboard samenstelt. Achteraf worden alle scènes gematcht met relevante foto’s, video’s en afbeeldingen door de technologie van Computer Vision.

De ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie gaan momenteel hard. Hoe ziet het schrijven van content over vijf jaar eruit?

#5 Voice search

Is jouw website al ingericht op zoekopdrachten via voice search? Eén van de belangrijkste trends is het gebruik van voice search. Steeds meer smartphone gebruikers maken gebruik van voice search, omdat dit veel sneller gaat dan wanneer je een zoekopdracht typt. Momenteel zijn er aantal virtuele assistenten op de markt, zoals Siri, Google Assistant, Google now, Hound en Microsoft Cortana. Spreek je vraag in en binnen enkele seconden heb je een antwoord op je vraag!

Bij deze nieuwe zoekmethode is het van belang dat content op websites geoptimaliseerd zijn voor voice search. Zo komen virtuele assistenten bij jouw content terecht tijdens het beantwoorden van een vraag. Wil je dat jouw content bij de zoekresultaten naar voren komt? Hierbij een aantal tips om jouw content te optimaliseren voor voice search:

  • Gebruik conversatiegerichte longtail zoekwoorden;
  • Maak een FAQ-page op je website en zorg dat je gesproken vragen beantwoordt;
  • Zorg ervoor dat je NAW-gegevens op je Google Mijn Bedrijf account up to date zijn. Dit verhoogt de kans dat jouw organisatie naar voren komt op basis van lokale business, locatie en business categorie;
  • Zorg voor positieve reviews op verschillende websites. Zoekopdrachten worden gekenmerkt door positieve reviews.

Een aandachtspunt voor website optimalisatie:

”Je focus moet niet liggen op specifieke zoekwoorden, maar verschuif je aandacht naar een samenhangend geheel. Context is steeds belangrijker”. – Jason van Alphen

Naamsbekendheid, betrokkenheid en gemak

Dit zijn volgens online en social Nederland de grootste trends. Het vergroten van de naamsbekendheid door middel van influencers, het stimuleren van betrokkenheid van de volgers door middel van employee advocacy en live video’s. Daarnaast het gemak om zoekopdrachten in te spreken door middel van voice search en het gebruik van content creatie tools middels kunstmatige intelligentie.

De rol van media monitoring in content marketing

Benieuwd hoe je een data driven content marketing strategie opzet? Met het Content Marketing Pakket is dit binnen handbereik! In dit pakket worden drie belangrijke momenten (onderzoek, 0-meting en effectmeting) gepresenteerd in een overzichtelijke factsheet. Vul onderstaand formulier in en ontdek wat data voor jou kan doen!

Aan de slag met media monitoring

scan aanvraag form3

Aan de slag met monitoring? Met de PR-check krijg je inzicht in al je media vermeldingen van de afgelopen periode! Vul onderstaand formulier in en monitoring adviseur Stefan of één van zijn collega’s Rutger, Thomas of Stan neemt contact met je op om jouw wensen te bespreken. Voor 12 uur aangevraagd? Dan heb je dezelfde dag de analyses in je mailbox!







Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn