De 3 media monitoring must-haves voor PR-bureaus

De wereld is connectierijker dan ooit. In de meest uiteenlopende vormen en variaties worden media, merken en mensen gecombineerd ingezet om één ding te bereiken: effectieve PR. Van het inzetten van een vlogger met een specifieke doelgroep tot het verzenden van persberichten naar journalisten. Volwaardige PR zorgt er daarmee voor dat een bedrijf zich zo positief mogelijk in de markt onderscheidt. Maar hoe worden al deze PR-activiteiten meetbaar? Menig PR-bureaus gebruiken een media monitoring tool om de ROI van PR te bepalen. Clipit voerde daarom onderzoek uit naar de wensen en behoeften van PR-bureaus rondom media monitoring. Welke aspecten zijn onmisbaar voor een monitoring tool? In dit blogartikel zet ik de 3 media monitoring must-haves voor PR-bureaus op een rijtje.

1.   Crossmediale analysemogelijkheden

Crossmediale analysemogelijkheden zijn onmisbaar in een media monitoring tool. Zo ontdek je niet alleen dat je merk of klanten in de media verschijnen, maar vooral ook hoe. Of het nu gaat om een blog waarin de merknaam vermeld staat, de reacties op social media omtrent jouw guerilla stunt of de herplaatsing van persberichten. Hoeveel aandacht genereer je hiermee? Hoe impactvol zijn deze auteurs en influencers? En is het sentiment rondom de berichten positief, neutraal of negatief? Essentiële metrics hiervoor zijn PR-waarde, bereik en sentimentanalyse.

Media impact: PR-waarde

De PR-waarde is een kengetal om de totale impact van je campagne of mediastrategie in kaart te brengen. We gaan daarbij verder dan de advertentiewaarden en kijken ook naar impactfactoren van PR. Hoe positief of negatief word je vermeld? Sta je centraal of vorm je slechts bijzaak? En in hoeverre is je kernboodschap overgenomen? Hiermee ontdek je niet alleen de meerwaarde van jouw PR, maar heb je een crossmediale vergelijkingsfactor voor álle media aandacht. Voor PR-bureaus is het dusdanig niet alleen een interne pijler om de PR-koers te bepalen, maar ook een moeiteloze bewijskracht naar klanten toe.

Media bereik

Welke influencer of auteur bereikt een groot publiek? Speelt het bron- of mediumtype hierin een rol? Of is het een combinatie van die twee? Het crossmediaal bereik levert interessante inzichten op om antwoord te kunnen geven op deze vragen. Voor PR-bureaus is het crossmediaal bereik daarom ook een belangrijke KPI om erachter te komen of de ingezette media, merken en mensen juist gecombineerd zijn.

Sentimentanalyse

Een positief imago, positieve naamsbekendheid of een negatieve media uitbarsting. Welk PR-bureau wil geen positieve media aandacht generen, een media crisis voor zijn of adequaat handelen om de reputatie van haar klanten te redden? Precies. Elk PR-bureau. En daarom is sentimentanalyse dé manier om te ontdekken hoe positief of negatief de media aandacht rondom een merk is. Voor PR-bureaus een goudmijn om een goed staaltje crisiscommunicatie of reputatiemanagement uit de kast te toveren.

2.   Geautomatiseerde rapportagemogelijkheden

Met de talloze analysemogelijkheden in de Portal ontdek je de ROI van PR. Naast de analysemogelijkheden in de Portal is het voor PR-bureaus belangrijk om regelmatig automatisch een overzicht te ontvangen. Daarom ontvangen klanten elke ochtend een nieuwsselectie. Hiermee zie je in één oogopslag hoe je merk of klanten in de media presteren. Sinds een recente update ontvangen klanten naast de dagelijkse nieuwsselectie een wekelijkse analysemail. Met deze mail heb je snel inzicht in de berichtgeving van de afgelopen periode. Ontdek moeiteloos hoeveel berichten er verschenen, wat de gegenereerde PR-waarde is en hoeveel mensen er bereikt zijn. Dit zijn slechts voorbeelden van de analysemogelijkheden. De analysemail is namelijk helemaal naar wens in te stellen!

Tip Neem contact op met je media analist om de keuze voor grafieken en de frequentie van de analysemails naar wens in te stellen!

analysis

3.   Deskundige ondersteuning

Voordat je aan de slag gaat met media monitoring, heb je natuurlijk een dataset aan relevante berichten nodig. Om dit te realiseren verrichten media analisten gespecialiseerd werk. Van het instellen van zoekopdrachten en het voorkomen van ruis tot het beantwoorden van al je vragen en het samenstellen van rapportages. Allerlei werkzaamheden die jou enorm veel werk uit handen nemen. Voor PR-bureaus is de deskundige ondersteuning dan ook een ultieme media monitoring must-have!

Effectieve PR = Meetbare PR

Meten is weten. Hoe leuk PR ook kan zijn, zonder dit te monitoren kan je niet in kaart brengen hoe jouw campagne in de media presteert. Dit is essentiële informatie om je PR-strategie te optimaliseren. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat álle PR-bureaus media monitoring gebruiken om media vermeldingen inzichtelijk te maken. Ga daarom optimaal aan de slag met media monitoring en ontdek verbindingen die je eerder niet zag. Met bovengenoemde media monitoring must-haves heb je nu tijd voor het echte werk: effectieve PR.

Aan de slag met media monitoring

Wil jij ook aan de slag gaan met deze én andere must haves voor PR-bureaus? Met de PR-check krijg je inzicht in al je media vermeldingen van de afgelopen periode! Vul onderstaand formulier in en monitoring adviseur Stefan of één van zijn collega’s Rutger, Thomas of Stan neemt contact met je op om jouw wensen te bespreken. Voor 12 uur aangevraagd? Dan heb je dezelfde dag de analyses in je mailbox!







 

 

 

 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn