Datagedreven inzichten: Nu ook internationale PR-waarde

2019 wordt het jaar van datagedreven successen. Maar hoe zet je data om in inzichten? Daar is de juiste data interpretatie voor nodig. Al jaren staan we bekend om onze transparante PR-waarde die onze opdrachtgevers inzicht geeft in de impact van hun media inspanningen. Waar dat in 2012 begon met impact in online & social media, breidden we onze formule in 2016 uit naar print, radio & TV. De crossmediale PR-waarde was geboren: een vergelijkbare waarde om je crossmediale impact te benchmarken. Met trots vertellen we dat we nu de PR-waarde ook voor internationale berichten in kaart brengen! Hoe we dat doen, leg ik je graag uit.

PR-waarde, hoe zat het ook alweer?

Voordat we dieper induiken op de internationale PR-waarde, neem ik je mee in de formule voor online media. De PR-waarde is opgebouwd uit twee hoofdelementen: de advertentiewaarde en de impactscore. De advertentiewaarde wordt per medium berekend met de daarbij geldige factoren. Zo kijken we voor online media naar het CPM tarief, het aantal vertoningen en lengte van het bericht. Bij de impactscore wordt rekening gehouden met de context van het bericht. Het sentiment, branding, kernboodschap en een redactionele opslagfactor worden hierin meegenomen. Hier komt een getal uit dat de waarde van jouw PR vertegenwoordigt. Zo breng je de impact van je campagne of mediastrategie in kaart.

 

De impact van je internationale PR benchmarken

Om de internationale PR-waarde als benchmark te kunnen gebruiken, is het belangrijk dat deze te vergelijken is met de PR-waarde voor Nederlandse berichten. De factoren voor de impactscore vind je nu ook al terug in de Portal bij je internationale berichten. Het uitrekenen van de advertentiewaarde is een grotere uitdaging doordat het cpm tarief en de vertoningen per bericht een stuk schaarser te verkrijgen zijn voor buitenlandse websites. Om toch een realistische PR-waarde te ontwikkelen, ben ik met Thomas diep in de data gedoken.

Via Alexa hebben we beschikking tot de vertoningen per maand voor zowel nationale als internationale berichten. Dankzij een uitgebreide data analyse over al onze Nederlandse bronnen hebben we een verband gevonden tussen de vertoningen per maand en de advertentiewaarde. Dit verband houdt onder andere rekening met het brontype (nieuwssites, weblogs etc.) en de grootte van de site. Met dit verband zijn we in staat de missende puzzelstukjes in te vullen. Dit maakt de internationale PR-waarde compleet en ben jij nu ook in staat om inzichten uit je internationale media inspanningen te halen.

Wat is de impact van jouw internationale PR?

Meteen aan de slag met internationale PR-waarde? Bekijk dan snel de Clipit Portal en duik in je analyses! Als je vragen hebt over de PR-waarde kan je altijd bij mij of één van mijn collega’s terecht via de chat, mail of telefoon!

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn