Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?

Closing the gap in media metrics

De wereld van media, PR- en communicatie, performance en creatieve bureaus is volop in beweging. Mediabureaus transformeren zich tot marketinghubs: het multidisciplinair integreren van offline, digital, social, PR, owned media en research. De traditionele planning en buying rol van mediabureaus maakt steeds meer plaats voor programmatic buying en data. De voorspelling is dat over 5 jaar het grootste onderscheidende vermogen van mediabureaus ligt in de algoritme capaciteit en -snelheid van het bureau. Het investeren in data, tech en analytics lijkt een open deur, maar heeft grote gevolgen voor de infrastructuur van bureaus. Hetzelfde geldt voor overnames in bureaugroepen, waardoor media inkoop en online performance direct aan elkaar gekoppeld worden.

‘Communicatie tussen bureaus wordt steeds belangrijker’

Massabereik wordt schaarser; merken gaan steeds meer in content, PR en relevantie denken. Daar waar eerder apart gewerkt werd in silo’s aan een campagne voor een opdrachtgever, is nu de nauwe samenwerking tussen alle bureaus van cruciaal belang voor een succesvolle campagne. Een mooi voorbeeld hierin is de goede samenwerking tussen alle betrokken bureaus in de #Carnavalvrij campagne van Bavaria als onderdeel van de succesfactor, zoals Isaac Diepenhorst van contentmarketing bureau Blauw Gras verwoordt.

Van verschillende inzichten naar integrale antwoorden

Door een hechtere samenwerking van verschillende bureaus, is het vaak een uitdaging om een integraal inzicht te verkrijgen in de complete sales funnel van een klant. Alle bureaus verzorgen een effectmeting van hun onderdeel in de campagne. Maar of de campagne in zijn geheel bijgedragen heeft aan de doelstellingen, wordt bij gebrek aan een integrale analyse niet beantwoord. Wat hebben we nodig om de funnel compleet te maken?

Het begin: exposure meten

Mediabureaus zijn altijd al sterk geweest in het meten van exposure om de resultaten van ATL-campagnes aan te tonen. Metrics die hiervoor gebruikt worden, zijn onder andere merkvoorkeur en merkherkenning, die onderzocht worden door onderzoeksbureaus. Daarnaast zijn GRP’s en bereiksdata graadmeters hoe succesvol de massa binnen de doelgroep wordt bereikt.

Het eind: conversie meten

Onderaan de sales funnel wordt de conversie minutieus doorgemeten om de (online) performance resultaten aan te tonen. Concrete media metrics als de CPA, CPC of CPL worden in Google Analytics op de voet gevolgd. Door de samenvoeging van mediabureaus en online performance bureaus worden de media metrics om exposure te meten en conversie te meten steeds vaker integraal bekeken. Het doel hiervan is om inzicht in de totale sales funnel te krijgen.

De mid-funnel: media impact meten

Om volledig inzicht te krijgen in de gehele sales funnel ontbreekt de media impact die leidt tot engagement met het merk. Tussen enerzijds harde conversiedata (SEA, SEO, social advertising) en anderzijds exposure cijfers van ATL, zoals TV-campagne, zitten namelijk nog talloze contactmomenten met de potentiële klant. Denk aan berichten in de media, op social media, blog en vlogs (via influencers), review sites, fora en (branded) content. Deze veelal earned en owned media worden vaak buiten de scope gehouden van een grondige analyse van de inzet van diverse paid media bovenin (ATL) en onderaan (performance) de funnel.

Closing the gap met mid-funnel media metrics

Ofwel, er zit in een gap in de media analyse door de media impact die voor engagement zorgt niet mee te nemen. Wat wordt er over mijn merk geschreven? Wordt dit aangejaagd door deze campagnes of ontstaat deze media aandacht door andere aanjagers? Hoe wordt mijn reputatie beïnvloed door hetgeen anderen over mijn merk schrijven? En hoe profileert de concurrentie zich in de media? Welk vorm van betrokkenheid creëren we met onze achterban op social media?

Pen, koffie en notitieblokje Clipit

Meer weten?

Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of vul ons contactformulier in.