ClipTalk14: Delen is het nieuwe hebben!

We kijken terug op een super geslaagde ClipTalk! Tijdens hét kennisevent van Clipit kwamen ruim 100 communicatieprofessionals bijeen om onder het genot van een kop koffie en Bossche bol in de Verkadefabriek te luisteren naar inspirerende verhalen van social media grootgebruikers Rob Speekenbrink van de TU Delft en Juriaan Vergouw van Porter Novelli. Onze eigen Charissa Smits onthulde de verborgen schatten van de Portal en directeur Rinske Willemsen gaf een kijkje in de toekomst van Clipit.

ClipTalk gemist? Het hele event was live te volgen via een Google+ Hangout On Air en terug te kijken via onderstaande video!

ClipTalk14

Professionalisering van Webcare

Rob Speekenbrink, TU Delft

Rob wist het publiek al met zijn introductie in te pakken: hoe zagen de wereld, computers, studenten en Michael Jackson eruit in zijn geboortejaar 1971, in 1991 toen hij startte met zijn studie en nu? De wereld is veranderd. Vanuit zijn rol als online adviseur bij de TU Delft legt Rob uit hoe de marcom afdeling van de TU Delft daarmee omgaat, hoe webcare binnen de universiteit is georganiseerd, waar de afdeling tegenaan liep in de opstartfase en hoe successen worden gemeten.

Webcare bij TU Delft is:

  • Monitoring: weten wat er over jou en voor jou relevante thema’s wordt geschreven. We houden managementlagen en wetenschappers op de hoogte met de nieuwsselectie per e-mail.
  • Interventie: zorgen dat we antwoord kunnen geven op vragen. Om snel de juiste informatie uit de organisatie te halen is lastig, daarom houden we aan, als het op de website staat, is het waar. Dit zorgt tevens voor een zeer up to date website.
  • Beïnvloeden: dat gebeurt al bij het kiezen van een post. Wat plaats je wel of niet. We grijpen ook in in discussies waar nodig. Dan is het fijn dat je een uurtje voorsprong hebt door social media, de discussie al signaleert voor het echt leeft.

De grootste uitdaging is anderen, in ons geval studenten, te laten spreken uit naam van je organisatie. Opleiden is daarin het keyword. Je manier van denken overbrengen. Een handboek hanteren is ondoenlijk, daarom werken ze bij TU Delft met openbare blogs. Lezen concullega’s dan niet mee? Jawel. Is dat erg? Nee. Want delen is het nieuwe hebben, aldus Rob. Een andere uitdaging is snel antwoord uit je organisatie halen. Die is daar niet op ingesteld, dus moet je de shortcuts kennen.

De grootste uitdaging is toch wel het bewijzen van je bestaansrecht, om doelen te formuleren en resultaten te meten. Dat kan met Clipit, waar de moeilijkheid van het analyseren zit in jouw interpretatie van de grafieken. Aan welke feiten hecht jouw management waarde? Een belangrijke post, een groot bereik? Het is belangrijk die successen te delen. Niet via social media, maar juist via de traditionele kanalen. Daar waar de mensen die je wil bereiken zitten.

Tot slot en wijze raad: ga vooral geen toestemming halen voor posts in de organisatie, die krijg je niet. Gewoon doen. En als het misgaat zeg je sorry.

Nederlandse CEO’s & Twitter

Juriaan Vergouw, Porter Novelli

Juriaan opende zijn verhaal met de vragen “Hoeveel van jullie hebben twitterende bazen?” en “Wie heeft een baas die dat goed doet?”. De handen uit de zaal zijn genadeloos en duidelijk: het is slecht gesteld met het online sociaal niveau van Nederlandse CEO’s. Juriaan onderzocht samen met Clipit collega Paul van der Zijde het Twittergedrag van Nederlandse directeuren en deelt zijn belangrijkste bevindingen.

Volgens Juriaan heeft slechts 15% van de CEO’s een actief account op Twitter. Dat dat een gemiste kans is, blijkt uit verschillende onderzoeken. Michael Kinsbergen van AFC Ajax, Erik van der Meijden van Exact en Thijs Manders van TMC Group geven het goede voorbeeld met respectievelijk 295, 178 en 107 tweets. CEO’s zenden vooral en retweeten daarbij bestaande content. Het beperkte animo voor Twitter binnen deze groep heeft volgens Juriaan een aantal redenen:

  • Angst
  • Tijd
  • Ontwetendheid
  • Geen gevoel
  • Gebrek nuance
  • Expertise

Jammer! Want een Twitterende CEO brengt veel voordelen met zich mee:

  • (Interne) reputatiebuilding
  • Better connected CEO
  • Context bieden, vinden van influencers (en connecten)
  • Social CEO = vertrouwen
  • Crisis: herwinnen vertrouwen
  • Social CEO = klantgericht
  • Social CEO = waardering geven
  • Thought leadership
  • Social CEO = vooruit kijken
  • Aantrekken van toptalent
  • Social CEO = een mensch

Daarom eindigt Juriaan zijn presentatie met 5 tips bij het aansporen van jouw CEO:

  • Nooit forceren
  • Leg spiegel voor
  • Coach & train
  • Content plan
  • Passie tonen

Daarmee creëer je social reputatievet en, echt waar, er is een publiek voor!

De verborgen schatten van de Portal

Charissa Smits, Clipit

Charissa nam het publiek mee in de verborgen schatten van de Portal. Waar controleer je bij de lancering van je nieuwe campagne of je zoekopdrachten goed staan, of alle sites en blogs van je perslijst worden uitgelezen en of alle belangrijke collega’s gekoppeld zijn?

Volg de reacties op je persbericht of campagne vervolgens realtime in de Clipit Portal. Reageer direct via de workflowtools en stel je status in, zoals “wachten op” en “afgehandeld”. Geen tijd om de hele dag in de Portal te neuzen? Stel alerts in en ontvang een melding per e-mail wanneer we extreem veel berichten, negatieve berichten, berichten met een hoge PR-waarde of berichten op nieuwssites als NU.nl voor je vinden. Ben je op pad? Bekijk de resultaten dan op je mobiel via m.clipit.nl.

Na de lancering van je persbericht ontvang je de dagelijkse nieuwsselectie per e-mail. Customize de weergave aan de hand van jouw wensen! Voor je begint aan het analyseren van de impact van je campagne is het verstandig de berichten te bundelen in een map. Dat geeft je ook achteraf makkelijk inzicht in verschillende campagnes.

Zijn de buzzwoorden uit jouw campagne opgepakt? Ben je geplaatst op sites met een hoge PR-waarde, die nog niet op je perslijst stonden? Ben je geretweet door potentiële influencers? Grafieken die interessant zijn om te bekijken, maar nog niet iedereen kent. Plaats de belangrijkste inzichten overzichtelijk op een grafiekenpagina onder elkaar of laat een managementrapportage op maat samenstellen door onze redactie!

Blik in de toekomst van Clipit

Rinske Willemsen, Clipit

Rinske sloot de ochtend af met een kijkje in de toekomstplannen van Clipit. Zo kondigde ze aan dat we deze maand starten met het aanbieden van managementrapportages, op maat samengesteld door onze redactie. Daarnaast verrijken we ons aanbod in de tweede helft van dit jaar met zowel internationale brondekking, als het uitlezen van printmedia en radio en tv. De pilots voor de managementrapportage en het uitlezen van NPO bronnen lopen al. Binnenkort starten we met de pilots voor internationale en print media.

Interesse in deelname? Stuur dan een e-mail aan onze redactie.

Terugkijken?

ClipTalk was live te volgen via een Google+ Hangout On Air! Dankzij een livestream van Stream My Event, die eerder al Tedx Amsterdam en events van iProspect en Volkskrant streamden, konden 20 mensen zich van minuut tot minuut laten inspireren door onze ClipTalk sprekers.

Dus heb je ClipTalk gemist of wil je alles nog eens rustig terugzien? Bekijk dan de live opname via onderstaande video. We hopen dat jullie er net zo van hebben genoten als wij!!

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn