ClipTalk: van Tony’s Chocolonely’s missie tot 5 marketing insights

Chocolade is voor veel mensen een enorm genot. Het genot waar miljarden mensen van genieten, wordt niet altijd op eerlijke wijze verhandeld. Daarom werd Tony’s Chocolonely 12 jaar geleden opgericht. Met een indrukwekkende missie timmeren zij aan de weg om een eerlijke en slaafvrije chocolade industrie te verwezenlijken. Op een boeiende wijze nam Pascal van Ham, Marketing Manager bij Tony’s Chocolonely, ons op donderdag 12 oktober tijdens ClipTalk mee in hun missie en marketingacties. ClipTalk is het jaarlijks terugkerende event van Clipit waar ontwikkelingen in pr, marketing, communicatie en media monitoring centraal staan. In dit blog word je meegenomen in het verhaal van Tony’s Chocolonely. Wat kunnen we leren van hun 5 marketing principes? En hoe zetten zij media monitoring in?

Het verhaal van Tony’s Chocolonely

Cacao is afkomstig uit een klein gebied in de wereld. Bijvoorbeeld in Ghana en Ivoorkust, waar kleine akkers en kleine cacao gemeenschappen ervoor zorgen dat de wereld geniet van chocolade. Een handje vol chocolade multinationals die een belachelijk laag tarief betalen aan 2,5 miljoen boeren om miljarden consumenten van chocolade te dienen. Deze ongelijke keten leidt tot problemen zoals kinderarbeid, (kind)slavernij en illegale en gevaarlijke werkomstandigheden. Zo’n 90.000 volwassenen of kinderen werken bijvoorbeeld onder gedwongen omstandigheden. Allemaal zodat de meerderheid van de wereld kan genieten van chocolade.

Owned en earned media

Tony’s jaagt hun missie na met de 3 pijlers: bewustwording van het probleem, goed voorbeeld geven zodat anderen volgen en grote multinationals stimuleren om hen na te doen. Pascal gaf tijdens haar presentatie aan dat het geen missie is om aan marketing te doen. Het is een missie om de lekkerste chocolade te verkopen die eerlijk verhandeld is; met iedere hap draagt men bij aan een eerlijkere chocolade-industrie. Eén van de belangrijkste aspecten is dat het verhaal gedeeld wordt. Dit vraagt om spectaculaire publiciteit. Met enkel owned en earned media verwezenlijken zij deze publiciteit.

5 marketing principes van Tony’s Chocolonely

Maar wat kunnen we op gebied van deze publiciteit van Tony’s leren? Voor menig professional zijn de marketing principes toepasbaar op hun eigen onderneming. Ontdek de 5 principes in hun succesformule!

  1.  Toets alles aan je missie

Hoe ambitieus een missie ook is, alles moet altijd worden getoetst aan deze missie. Tony’s missie is hun enige doel. Al het andere dat zij doen is een middel om dit doel te bereiken. Deze gouden regel dient nageleefd te worden door elke werknemer. Zodat werknemers in dienst staan om de missie te behalen en niet andersom!

  1. Laat de waarden leidend zijn in wat jullie doen

Bij Tony’s zijn hun waarden leidend in alles wat ze doen. Dit is zelfs terug te zien in de chocolade! De chocoladereep is ongelijk verdeeld, omdat de chocolade industrie dat ook is. Tevens is een gedeelte van Afrika zichtbaar in de reep. Ook bevat de reep het symbool voor een slaafvrije industrie. De waarden eerlijkheid, (on)gelijkheid en bewustwording zijn dan ook terug te zien in de reep.

Tony's Chocolonely reep

  1. Behaal resultaten zonder paid media

Bij Tony’s betalen ze niet voor reclame. Maar hoe zetten zij owned en earned media in? Ze geloven in een switch naar de digitale mindset. Persoonlijk, kwalitatief één-op-één contact is niet altijd even schaalbaar. Het contact met hun fans vinden zij wel erg belangrijk. Daarom is hun digitaal platform gelinkt aan hun CRM. Zo proberen zij goed in contact te blijven met hun fans.

Beurs van Berlage Tony's Chocolonely

Een recenter voorbeeld van effectieve free publicity is het verhaal rondom de beurs. Tony’s Chocolonely verstuurde een persbericht met als titel ‘Tony’s maakt gang naar de beurs’. Dit resulteerde in ontzettend veel media aandacht en een roodgloeiende telefoon bij Tony’s. Zonder één woord gelogen te hebben, gaat Tony’s inderdaad naar de beurs. Niet de financiële beurs, maar de Beurs van Berlage waar hun foto expositie te zien is!

  1. Geloof in pull en niet in push

Ze geloven bij Tony’s in pull en niet in push. Door mensen te inspireren en te activeren om mee te doen in plaats van alleen maar zenden. Dit resulteert in chocofans die zelf het verhaal delen!

Tony's Chocolonely's vrienden

  1. Wees altijd eerlijk over mooie en minder mooie dingen

Bij Tony’s geloven ze erin om altijd eerlijk te zijn over de mooie en minder mooie dingen. In Lindanieuws verscheen een artikel over een gevonden nagel in een Tony reep. Ondanks dat Tony’s Chocolonely het verhaal discutabel vond, besloten zij er zelf een blog aan toe te wijden. Er werd een liveblog gestart voor een kijkje in eigen keuken! Tony's Chocolonely nagel

De rol van media monitoring

Deze marketing principes zijn waardevol voor menig pr-, marketing- en communicatieprofessional. ClipTalk staat niet alleen in het teken van inspirerende verhalen en toepasbare learnings, maar vooral ook om de inzet van media monitoring. Tony’s zet Clipit primair in voor de kwantiteit. Hiermee achterhalen ze alle media aandacht. Met een focus op earned media, is dit ook nodig! Vervolgens wordt er na veel publiciteit gekeken naar het sentiment. Bij Tony’s zitten ze er heel erg zelf op, omdat ze alles in-house doen. Met media monitoring wordt dit onder andere mogelijk gemaakt!

Benieuwd naar de andere verhalen en learnings op ClipTalk? Lees binnenkort het blog over het verhaal van het Nederlands Film Festival!

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn