Publieksreis van The Post als basis voor content marketing

Is content marketing the only marketing left? Als het aan Carlijn Postma, eigenaar van content marketing bureau The Post, ligt wel. Op inspirerende wijze nam ze ons op 12 oktober tijdens ClipTalk mee in haar verhaal. ClipTalk is het jaarlijks terugkerende event van Clipit waar ontwikkelingen in PR, marketing, communicatie en media monitoring centraal staan. Ik neem je mee in de 5 learnings van Carlijn om een goede content marketing strategie op te zetten.

  1. Vind jouw content concurrenten

Wie zijn jouw concurrenten? Waarschijnlijk denk je nu aan andere spelers binnen jouw branche. Maar met wie concurreer je op het gebied van content? Heb je daar te maken met een breder concurrentieveld? Carlijn neemt concurrenten Knorr en Maggi als voorbeeld. Knorr deelt veel recepten met haar volgers. Deze keuze zorgt ervoor dat zij een overvloed aan content concurrentie hebben. Niet alleen spelers in dezelfde branche, maar ook foodies, de Allerhande en alle andere bloggers en vloggers op het gebied van food doen hetzelfde. Maggi zocht binnen het thema ‘recepten’ verschillende niches op. Zij helpen bijvoorbeeld met het plannen van maaltijden of het betrekken van het hele gezin bij het maken van maaltijden. Door de niche op te zoeken, schudden zij veel content concurrenten van zich af.

  1. Van doelgroep naar publiek

Bij het bereiken van een doelgroep ontstaat volgens Carlijn een probleem. Het grootste communicatieprobleem is dat organisaties moeite hebben met manieren vinden om in de bubbels van de doelgroepen te komen. Elke organisatie heeft immers een verhaal. Dit verhaal moet aanvankelijk terechtkomen bij verschillende mensen. Vanwege de diversiteit van mensen, zit iedere persoon in een andere bubbel. Hoe doorbreek je hun bubbel en maak je contact met deze doelgroepen? Door ze niet te beschouwen als doelgroepen, maar als publiek. Wanneer we spreken over content hebben we te maken met tekst, beeld en geluid. De ontvangers van deze tekst, beeld en geluid zijn lezers, kijkers en luisteraars; oftewel publiek.

Doelgroep

  1. Ga op publieksreis!

Een persoon maakt voor veel organisaties onderdeel uit van de doelgroep. Maar slechts van een enkeling maakt deze persoon deel uit van een publiek. Hoe zorg je ervoor dat je een publiek krijgt dat zelf voor jou kiest? Gebruik de publieksreis!

Doelgroep

Om de publieksreis goed te doorlopen tover je je losse content om tot een geweldige serie! Je wordt een ware showrunner bij het bedenken van content. Een showrunner bedenkt en schrijft de rode draad van de serie. Deze rode draad helpt je om content te vertalen naar afleveringen. Deze verhaallijn verspreid je over diverse afleveringen zoals blogs, artikelen of videos. De verhaallijn beschouw je als scenario van een steengoede tv-serie. Daarna bedenk je afleveringen en schrijf of creëer je content. Elke content uiting is een aflevering. Dit maakt content marketing effectief. In de praktijk springt menig organisatie van een losse serie naar een andere losse serie en van een campagne naar een andere campagne. Losse series en campagnes moeten vertaald worden naar seizoenen. De hoofdrolspelers in deze verhaallijn nemen een centrale rol in. De groep consumenten, boegbeelden of influencers zijn allemaal voorbeelden van mogelijke hoofdrolspelers. Vervolgens bedenk je waar er altijd over gesproken wordt en tegen welk decor dit afgezet wordt. Het levert voordelen op voor het publiek. Jouw lezer, kijker of luisteraar moet na aflevering 6 snakken naar aflevering 7. Zo zet je de principes van een sterke serie in voor content marketing.

Publieksreis

  1. Vind, bind en activeer met de hero’s journey

Bij het binden, vinden en activeren van je publiek gebruikt The Post het model Hero’s Journey. Dit model dient als basis voor je publieksreis. Elke publieksreis begint bij het vinden van het publiek. De Hero’s Journey zorgt ervoor dat het publiek gedurende de hele film geboeid blijft. Het is een 12 stappenplan die de held in een film doorloopt, zodat je het publiek de hele film vasthoudt. Niemand zit namelijk te wachten op je content. Niemand is verplicht om het te lezen noch te delen of over te gaan op actie. Het is dus belangrijk om de mindset van je publiek te achterhalen. Deze mindset is de belevingswereld van het publiek. Binnen deze belevingswereld moet jij als merk voor een lezer, kijker of luisteraar relevantie bieden.

  1. Gebruik triggers

Nadat de relevantie voor het publiek duidelijk is, maak je gebruik van triggers om de doelgroep te blijven boeien. Een voorbeeld hiervan is toen DELA uitvaartverzekeringen triggers gebruikten bij de belevingswerelden van hun publiek. Nadat de relevantie voor het publiek duidelijk is, maak je gebruik van triggers om het publiek te blijven boeien. Een heel belangrijk punt voor DELA. Voor DELA is iedereen potentieel publiek. Echter, de dood is iets waar veel mensen zich (nog) niet mee bezig houden. Het is dus een hele uitdaging om het jongere publiek aan te spreken. Door in de belevingswereld van jong publiek te duiken, heeft DELA de mogelijkheid om op de juiste momenten in te spelen. Want helaas krijgt iedereen in zijn omgeving te maken met de dood. Door triggers op de juiste momenten in te zetten, vinden óók jongeren DELA op de momenten dat het voor hen relevant is.

Het einde van de Hero’s Journey nadert wanneer het publiek voorzien is. De invulling van een contentplan maakt inzichtelijk welke content het meest kansrijk is. Het verbindt de publieksreis en de organisatiedoelen. De triggers bepalen de inhoud van de content. Voor de meest kansrijke content creëer je formats. Een content format is een terugkerend vast sjabloon waarbinnen de inhoud telkens wisselt.

Showrunners

Showrunner: aan de slag!

Met de hero’s journey ben je als showrunner helemaal klaar om de rode draad van jouw serie te maken. Om je keuzes daarbij ook goed te onderbouwen, helpen wij je graag verder. In het Clipit Content Pakket ben je voor drie belangrijke momenten verzekerd van duidelijke data. Je krijgt inzicht in je content concurrenten, belangrijke topics en influencers. Dit zorgt voor de input van je hero’s journey. Om vervolgens het effect van je content marketing te meten verzorgen we een 0-meting voor je en achteraf rapporteren we de vooruitgang.

Aan de slag met media monitoring voor inzicht in content marketing

scan aanvraag form3

Wil je aan de slag met monitoring? Met de gratis PR-check krijg je inzicht in al je media vermeldingen van de afgelopen periode! Vul onderstaand formulier in en monitoring adviseur Stefan of één van zijn collega’s Rutger, Thomas of Stan neemt contact met je op om jouw wensen te bespreken. Voor 12 uur aangevraagd? Dan heb je dezelfde dag de analyses in je mailbox!







Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn