ClipTalk: De communicatiestrategie achter het succesvolle Nuon Solar Team

Dinsdag 8 november was het weer zover: de tweede 2016 editie van het Clipit klantevent ClipTalk in het Volkshotel in Amsterdam. Tijdens deze ochtend kwamen verschillende sprekers aan het woord om hun kennis en ervaringen te delen op het gebied van marketing, communicatie, pr en media monitoring. In deze reeks blogartikelen delen we de cases en insights die gedurende de dag gepresenteerd werden door onze experts.

In deel drie van deze reeks bekijken we de case van het zeer succesvolle Nuon Solar Team. Leene Communicatie adviseert en ondersteunt hoofdsponsor Nuon sinds 2014 bij de PR. Kern van de communicatieaanpak in de afgelopen twee jaar is storytelling. Steffart Buijs, directeur van Leene Communicatie, deelt de succeselementen van deze aanpak en hoe ze middels monitoring de relevante impactdata naar boven krijgen.

Technologie en duurzaamheid

Er zijn weinig mensen die het Nuon Solar Team niet kennen. Het studententeam van de TU Delft neemt al sinds 2001 zeer verdienstelijk deel aan wereldwijde zonneauto races. Ze hebben maar liefst zeven overwinningen uit negen deelnames op hun naam staan.  Het doel van het team is om de wereld te inspireren op het gebied van high-end technologieën en het promoten van duurzaamheid door het gebruik van duurzame energie. De naamsbekendheid is zeer hoog en dit is niet in de laatste plaats te danken aan alle media aandacht die het team in de loop der jaren heeft gerealiseerd. Geen vreemde keuze dat Nuon heeft besloten zich ook weer in 2017 haar naam aan het team te verbinden.

Blog nuon

(Bron: Facebook pagina Nuon Solar Team)

Storytelling-aanpak

De belangrijkste en meest prestigieuze zonneautorace vindt eens per twee jaar plaats in Australië. In 2015 heeft het Nuon Solar team de winst weten te pakken. Leene Communicatie verzorgde samen met hoofdsponsor Nuon en de studenten van de TU Delft de PR en communicatie. Steffart nam het publiek mee in de storytelling-stappen die gezet zijn. Want wat maakt dat dit project met uitstek geschikt was voor storytelling?

  • Het project heeft een duidelijk begin en einde. Van de eerste voorbereidingen tot de (mogelijke) overwinning.
  • Er is een specifieke groep hoofdrolspelers, namelijk de geselecteerde leden van het Nuon Solar team, waar het gehele project om draait. Zij moeten het uiteindelijk gaan doen.
  • De gebeurtenissen hebben een onderling verband met onverwachte wendingen.
  • Er zijn mede- en tegenstanders. En er is een duidelijk strijd- en spanningselement, wat veel potentiële communicatiemomenten oplevert.

De weg naar Australië

Er is een tijdslijn opgesteld met vier ‘knopen’, de grote communicatiemomenten. Op de knooppunten is publicitair extra uitgepakt, terwijl tussentijds doorlopend kleinere verhalen worden ontwikkeld en verspreid. Daarnaast wordt voortdurend gemonitord zodat waar nodig direct kon worden bijgestuurd. Het uiteindelijke doel? Zoveel mogelijk positieve en invloedrijke publiciteit te realiseren voor Nuon en het Nuon Solar team.

blog nuon 2

1. Teampresentatie
Hier werden de hoofdrolspelers geïntroduceerd; de mensen waar het gedurende het gehele project om draait. Daar is later ook slim gebruik van gemaakt door het lokale aspect, waar komen de teamleden vandaan, maximaal in te zetten. Zo werden ook veel lokale nieuwsmedia getriggerd om aandacht te besteden aan het team.

blog nuon 3

2. Dafne versus Nuna
Ongeveer halverwege in de voorbereidingstijd werd een mooi mediamoment gecreëerd door Dafne Schippers te laten strijden tegen Nuna, de zonneauto van het Nuon Solar Team. Wie was er sneller? Mens of auto? Uiteindelijk was Dafne de auto te snel af: ze was met 10.77 seconden ruim 9 seconden sneller.

blog nuon 4

3. De autopresentatie
Vlak voor vertrek wordt traditiegetrouw de auto gepresenteerd en getoond aan de media en belangstellende. Ook hier wordt veel pers door aangetrokken. De tegenstanders van bijvoorbeeld Universiteit Twente worden op dit soort momenten ook altijd nauwgezet in de gaten gehouden middels media monitoring. Zo kan er altijd ingespeeld worden op de actualiteit waar nodig.

4. De race
Vanaf de race locaties wordt nauwgezet verslag gedaan van de voortgang van het team. De spanning stijgt: zou Nuna wederom de winst pakken? Nederlandse teams doen het traditiegetrouw erg goed, dus deze onderlinge competitie wordt veelal breed uitgemeten in de Nederlandse pers. Met de uiteindelijke ontknoping als hoogtepunt; de winst.

blog nuon 6

De rol van media monitoring

Zoals in het eerdere overzicht al genoemd speelt media monitoring een belangrijke rol gedurende het gehele traject. Enerzijds om continu op de hoogte te zijn van alles wat er in de media verschijnt rondom het team, anderzijds om op de hoogte te blijven van de belangrijkste concurrenten. Zo kan er direct worden gereageerd waar nodig of worden ingespeeld op mediakansen die zich voordoen.

Daarnaast is het rapporteren van media-impact van belang. Niet alleen om inzicht te krijgen in wat de PR heeft opgeleverd en de juiste aanpak is gevolgd, maar ook omdat de mediawaarde een van de factoren is die meeweegt in de besluitvorming over het al dan niet continueren van deze sponsoractiviteit. Ook in 2017 wil het Nuon Solar Team weer de winst te gaan pakken!

Vragen over storytelling en de toepassing van media monitoring? Neem contact op met de mensen van Leene Communicatie of Clipit!

In het volgende ClipReport: een slimme content marketing aanpak gebaseerd op monitoring data door Judith Nissen, Marketing Communicatie Manager bij Clipit. 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn