Clipit vs Google Alerts

We horen het al langer: Google Alerts werkt niet meer zoals ooit te voren. De tool blijkt niet langer in staat om je een betrouwbaar beeld te geven van de online berichtgeving over je merk. Maar hoe ernstig is het mankement nu precies? Clipit vergeleek één maand lang Google Alerts met de zoekresultaten van Clipit. Benieuwd naar onze bevindingen? Lees dan snel verder!

Google Alerts

De eenvoudige tool van Google verstuurt e-mail updates wanneer er nieuwe relevante Google-resultaten zijn gevonden over het opgegeven zoekwoord. The Financial Brand, een financiële website, schreef eerder dit jaar een open brief aan Google waarin ze verklaarden dat de Google Alerts “nutteloos” en “kapot” waren. In de open brief stond dat het volume van de alerts is gedaald met minstens 80%, van 20 tot 35 e-mails per dag met 4 tot 12 resultaten naar 4 tot 8 e-mails per dag met slechts 1 tot 3 resultaten.
Een Google-woordvoerder geeft aan dat er inderdaad wat problemen zijn met de volledigheid van de Alerts en dat het probleem al enkele maanden speelt. Na het verdwijnen van Google Reader zou Google Alerts wel eens dezelfde weg kunnen volgen…

Social media monitoring

Clipit heeft één maand lang twee veelbesproken merken gemonitord: Hema en Efteling. Er is gekozen voor deze twee merken omdat er online veel over ze wordt geschreven. Daarnaast geven verschillende zoekopdrachten een duidelijker inzicht in het verschil tussen Google Alerts en Clipit dan slechts één zoekopdracht. Opvallend is dat bij alle twee de merken in het begin nauwelijks resultaten binnen kwamen, soms slechts één. Je vind hieronder per zoekopdracht de resultaten.

Hema en Efteling Clipit vs Google Alerts

Clipit als alternatief voor Google Alerts

Zoals in de tabellen te zien is, mist Google Alerts veel content. In de week van 23 t/m 29 september komen er slechts 64 resultaten binnen voor de zoekopdracht ‘Hema’, terwijl in de Portal van Clipit 556 berichten staan. Bloggers schrijven dat ze voorheen dagelijks stampvolle mails kregen met resultaten, maar dat er nu vooral incomplete data aangeboden wordt. Google staat bekend om zijn zoekmogelijkheden, maar het lijkt nu zijn naam niet waar te maken. Als statische zoekmachine werkt Google goed, maar is realtime lang niet zo sterk als Clipit.

Google Alerts is niet langer betrouwbaar, omdat het veel belangrijke resultaten mist. Hierdoor krijg je een incompleet beeld van je online identiteit en is het nutteloos om Google Alerts als monitoring tool te gebruiken. Ben je opzoek naar een alternatief voor Google Alerts? Test Clipit één week gratis en ontdek hoeveel we voor jouw merknaam vinden! Je bent weer compleet op de hoogte vanaf €60 per maand. Hoe? Vul tijdens je kop koffie het aanvraagformulier in. Binnen 5 minuten hebben we alles voor je geregeld!

De Portal van Clipit bij de zoekopdracht ‘Hema’

Hema statistieken Clipit vs Google Alerts

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn