Citymarketing: Amsterdam leeft, Groningen beeft

Het mag geen verrassing zijn: Amsterdam is de meest besproken stad van ons land. In twee maanden verschenen er meer dan één miljoen berichten over onze hoofdstad, goed voor ruim 300 miljoen euro aan PR-waarde. Echter is Maastricht onze favoriete stad en Den Haag het minst populair. Dit blijkt uit media monitoring onderzoek van Clipit naar de grote steden van Nederland.

Amsterdam koploper

In Amsterdam is altijd wat te doen. De hoofdstad heeft de meeste inwoners, de meeste bezoekers en is het epicentrum van onze economie. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat we het vaker over Amsterdam hebben (1.056.862 berichten) dan over alle andere Nederlandse steden. Of het nu gaat over de Rembrandt-tentoonstelling, liquidaties of de bezetting van het Maagdenhuis, Amsterdam houdt ons bezig. Ruim één miljoen vermeldingen in twee maanden sprokkelde de stad bij elkaar op internet, in de krant en op radio en TV. Rotterdam (624.254) en Utrecht (524.423) volgen op de voet.

Kranten in de ban van bevend Groningen

In het onderzoek van dit jaar kijken we voor het eerst verder dan alleen online; ook print media, radio en TV maken deel uit van de resultaten. Op radio en TV zet het beeld wat we al zagen voor online door; Amsterdam is koploper, wederom gevolgd door Rotterdam. Den Haag dankt de derde plaats vooral aan nieuws over de politiek. Als we alleen naar print media kijken, zien we echter een ander beeld: niet Amsterdam, maar Groningen wordt het meest besproken. Voor de schrijvende pers gaat er dus blijkbaar niets boven Groningen, maar waarom?

Berichten over Groningen bevatten opvallend vaak ook woorden als aardbeving, gaswinning en NAM. We zien dit niet alleen terug in de kranten. Als we corrigeren naar aantal inwoners voor berichten in alle media, wordt van alle steden veruit het meest over Groningen geschreven. Ook online zijn de zorgen over de gevolgen van de boringen dus groot.

Oh, oh! Den Haag

Met al die berichten over de gevolgen van de gaswinning in Groningen zou je verwachten dat over die stad het meest negatief wordt geschreven. Die twijfelachtige eer gaat echter naar Den Haag (53%). Het bonnetje van Teeven, fraude met declaraties en de teleurstellende opkomst bij de Provinciale Statenverkiezingen; Den Haag krijgt het allemaal over zich heen.

Het meest positief zijn we over Maastricht en Amersfoort (beide 60%). Amersfoort heeft de beste hotels van ons land, zo meldt Trivago in februari. Maastricht heeft de gedeelde koppositie mede te danken aan de goede naam van haar Universiteit, maar er is nog iets anders aan de hand. De hoofdstad van Limburg profiteert namelijk ook van de specifieke periode waarin dit onderzoek is gehouden. Veel van de positieve berichten gaan over carnaval of, zoals men in Mestreech zou zeggen, vastelaovend.

De inhaalslag van Rotterdam en Utrecht

Over Amsterdam verschijnen niet alleen de meeste berichten, deze berichten vertegenwoordigen ook de hoogste PR-waarde, ruim 300 miljoen. De inhaalrace van steden als Rotterdam en Utrecht wordt door te kijken naar de PR-waarde nog duidelijker. Waar de waarde voor Amsterdam ten opzichte van ons onderzoek in 2013 met 20% steeg, zagen achtervolgers Rotterdam en Utrecht hun PR-waarde meer dan verdubbelen. Goed nieuws voor deze citymarketeers: er wordt niet alleen meer over hun steden gezegd, de berichten bereiken ook een groter publiek.

Citymarketing Infographic

Over het onderzoek

Clipit doet regelmatig op eigen initiatief onderzoek naar de berichtgeving rondom de grote Nederlandse steden. Van 29 januari tot 29 maart analyseerden we alle online, print en radio en TV vernoemingen van 25 Nederlandse steden. Voor dit onderzoek keken we naar de 12 provinciehoofdsteden, aangevuld met de 13 overige steden met de meeste inwoners. In totaal werden 5.662.130 berichten geanalyseerd. Het sentiment wordt automatisch bepaald aan de hand van een uitgebreide lijst met woorden en woordcombinaties, die elk een positieve of negatieve tone of voice hebben. Alleen woorden die in de buurt van de naam van de stad staan nemen we mee in de beoordeling. Meer informatie over de berekening van de PR-waarde.

Paul op de radio

Naar aanleiding van dit onderzoek is Paul op Radio FunX Utrecht geweest!

Aan de slag met media monitoring

Wil jij ook aan de slag met media monitoring voor je onderzoeken? We bieden je de mogelijkheid om onze tool een week vrijblijvend te testen! Vul onderstaand formulier in en één van onze monitoring adviseurs neemt contact met je op om je wensen te bespreken. Vervolgens zullen onze media analisten de monitoring voor je activeren. Zo is de kwaliteit van je data gegarandeerd!







Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn