Buzztracking-expert Clipit in FD

Bureau Brandmerck’s buzztracking partner Clipit stond gister met een mooi artikel in het Financieele Dagblad en inmiddels dus ook op FD.nl in de ‘Entrepeneur’ sectie. Hier het artikel:

Ondernemers kunnen niet meer negeren hoe er op internet over ze geschreven wordt. Online knipseldienst Clipit speelt daar op in.
Berucht is een blog over een nieuw fietsslot dat met veel fanfare werd geïntroduceerd. In een filmpje, waarover veel werd geschreven, was te zien hoe het slot met een balpen eenvoudig was te openen. Een schadepost van euro 10 mln. De trend is nu dat bedrijven – T-Mobile, UPC, Vodafone en vele andere – een afdeling Webcare oprichten en een online knipseldienst inschakelen om zich gewapend met dagelijkse rapportages te kunnen mengen in discussies op het internet. Online media-scanners zijn sterk in opmars.

Checkit en Clipit zijn geen bijtgrage keffertjes – zoals men wellicht zou vermoeden – maar internetbedrijven die in dit gat sprongen. Checkit is een search engine-mediabureau. Spin-off Clipit is zo’n mediamonitor. Het bedrijf scant dagelijks zevenduizend online-nieuwsbronnen en is daarmee de digitale variant van traditionele knipseldiensten als Euroclip en Knipsel Info Service.

Hyves en YouTube
De behoefte aan onlineknipseldiensten wordt alleen maar groter nu sociale media als microblogs en Twitter de laatste jaren een tsunami van bedrijfsberichten de digitale snelweg op sturen. Ondernemers willen daar greep op krijgen. ‘In 2005 zagen we dat Clipit werkelijk potentie heeft’, zegt mede-oprichter Paul Aelen (37), die ook actief is voor Checkit. ‘Het onlinenieuws wordt gefragmenteerder. Bedrijven nemen webloggers zo langzamerhand heel serieus. Dat geldt trouwens ook voor internetbronnen als Hyves en YouTube.’

Serieondernemer Aelen en zijn kompanen investeerden sinds de oprichting van Clipit in 2001 drieduizend manuren in de technologie. Onderhoud daarvan alsook uitbreiding en beheer van het uitgebreide bronnenbestand vergen nog eens duizend uur op jaarbasis.

Verdienmodel
Het zoeksysteem is schatplichtig aan George Boole (1815-1864). Deze Britse wiskundige maakte het mogelijk gericht te zoeken door te werken met variaties (‘or’), combinaties (‘and’) en uitsluitingen (‘not’). Daarnaast filtert de mediamonitor op categorie, thema en taal. Veel ruis is dan weg.

Het verdienmodel is eenvoudig. Bedrijven die zich op de onlineknipseldienst abonneren, betalen gemiddeld euro 25 per zoekterm per maand. Sommigen van de vierhonderd klanten nemen wel honderd zoektermen af. Grote jongens zijn KPN, Rabobank en merkenkoning Unilever. Ondernemers ontvangen dagelijks een rapportage van de gescande berichten. Aelen ziet dat steeds meer functionarissen binnen één organisatie van deze rapportage gebruikmaken. Naast de communicatiemedewerker zijn dat bijvoorbeeld de marketeer, de productmanager en de salesmanager.

Apple-computer
Aelen legt uit hoe een internetbank met een programma dat bijvoorbeeld niet functioneert op een Apple-computer snel kan ingrijpen. ‘Wat is er dan mooier dan wanneer iemand van de helpdesk van de bank daar proactief op reageert? Zo maak je klanten voor het leven.’ Maar wat moet een ondernemer die negatief in het onlinenieuws komt? ‘Dit biedt nog altijd twee mogelijkheden’, zegt Aelen, verwijzend naar reputatiespecialist Cees van Riel. ‘Je kunt het definitief verprutsen door klanten niet serieus te nemen, maar je kunt ook kiezen voor een open manier van communiceren op basis van gelijkwaardigheid.’

Clipit moet zijn weg vinden in een snelgroeiende markt. Naast grote bedrijven met gevoelige scanners zijn er kleine spelers met botter instrumentarium. Dit leidt tot een aanzienlijke prijsdifferentiatie. ‘Er komen steeds meer gratis tools’, zegt Aelen. Zijn bedrijf opereert in het middenveld. Uitdagingen liggen in de verrijking van de onlineknipseldienst, want ondernemers stellen hogere eisen. Ze willen bijvoorbeeld een ‘sentimentanalyse’ gekoppeld aan de berichten die over hun bedrijven verschijnen op het internet. Zo kunnen ze in één oogopslag zien of een bericht positief, neutraal dan wel negatief is.

Gevoelswaarde
Deze vraag uit de markt dreef Aelen c.s. suis in de armen van universitair onderzoekers die lijsten van duizenden woorden online hebben staan, gerangschikt op gevoelswaarde. ‘We hebben op basis daarvan zelf een script geschreven en dat gekoppeld aan de teksten die we scannen op het internet.’ Clipit werkt nu aan een model om de pr-waarde van de berichtgeving over bedrijven in geld uit de drukken. Ook dat is niet eenvoudig, want de meeste bezoekcijfers op het internet zijn niet openbaar. Niettemin verwacht Aelen nog dit jaar met een oplossing te komen.

Ambities genoeg. Zijn bedrijf wil in drie jaar van vierhonderd naar duizend klanten. ‘We willen gestructureerd groeien: behapbaar voor de eigen organisatie maar wel sneller dan de markt.’ En als zich een koper aandient? ‘We vinden het geen probleem als Clipit straks zo succesvol is, dat een geïnteresseerde partij zich aandient. Dat zou een beloning zijn voor ons werk.’

Wie zitten erachter?
De oprichters van Checkit zijn Paul Aelen (37), Eric van Veen (45) en Marco van Veen (40). Checkit is overgenomen door iProspect, dat in 2004 in handen kwam van Aegis Media, eigenaar van o.a. de mediabureaus Carat en Vizeum. Hetzelfde trio, aangevuld met Sjaak Janssen (37), zit achter Checkit-spin-off Clipit. Dit bedrijfje is direct als een zelfstandige bv apart gezet.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn