Brandbarometer: Hete aardappel van de ANWB

De Brandbarometer wordt iedere twee weken op de website van vakblad Communicatie gepubliceerd.

De grote zichtbaarheid van de ANWB in de laatste Brandbarometer (op nummer 2) laat zich eenvoudig verklaren. Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft een hete aardappel op het bord gekieperd van de grootste lobbyorganisatie van ons land: de veelbesproken kilometerheffing. En daarmee is de ANWB tegen wil en dank mede-eigenaar geworden van een brandbaar bestuurlijk en politiek dossier. Alle ogen zijn gericht op ANWB-hoofddirecteur Guido van Woerkom om te kijken hoe hij dit lastige issue managet.

Al decennia lang wordt er in Nederland gediscussieerd over de beste wijze om files te bestrijden en tegelijkertijd een faire prijs in rekening te brengen voor mobiliteit. Veel kabinetten vergaderden over evenzoveel rapporten en aanbevelingen, maar kwamen er niet uit. Het laatste grote plan over rekeningrijden van toenmalig minister Tineke Netelenbos werd in 2001 afgeschoten, nadat er aan voorbereidingen en pilots meer dan 200 miljoen euro was besteed. Ondertussen zijn de files nog langer geworden en loopt Nederland regelmatig helemaal vast.

Misschien is daarom de wijze waarop minister Eurlings zijn plannen voor de invoering van een kilometerheffing koppelde aan de mening van de ANWB wel een meesterzet in plaats van politiek geklungel. Natuurlijk was het niet zijn bedoeling het lot van de kilometerheffing in handen te leggen van deze belangenorganisatie – dat is en blijft voorbehouden aan de Tweede Kamer, zo luwde hij de politieke onrust – maar op zijn minst bouwt hij alvast aan verdedigingslinie om zich eventueel te kunnen terugtrekken als uit de ANWB-peiling blijkt dat er geen draagvlak is.

De ANWB is machtig als lobbybond voor autorijders. Hoe zwaar de mening van de bond in de landelijke politiek weegt, is overduidelijk nu hun stem de doorslag kan geven of de kilometerheffing wel of niet wordt ingevoerd. Daarmee legt Eurlings bewust een zware verantwoordelijkheid op de schouders van ANWB-baas Van Woerkom. De ANWB was in het verleden altijd voorstander, maar onder de vier miljoen leden zijn de meningen verdeeld. De opmerkingen van de minister kunnen dan ook worden verstaan als een oproep aan de ANWB om te blijven staan voor hun principes.

Om niet te vervreemden van de achterban wil de bond nu, voordat de bondsraad een oordeel velt, eerst een peiling houden onder de leden om er achter te komen wat ze eigenlijk van de kilometerheffing moeten vinden. Met een enquête in de vorm van een opiniepeiling en zeker geen referendum. Eurlings maakte dat er wel van door de uitkomst zowat bindend te verklaren. Maar in die opzet is hij niet geslaagd: de ANWB-enquête biedt geen duidelijke mogelijkheid om ja of nee te stemmen. Je kunt hooguit zeggen waar mensen zich zorgen over maken.

De voorlopige conclusie lijkt gerechtvaardigd dat issuemanagement bij de ANWB in goede handen is. Ze zijn weliswaar ongewild in het issue getrokken, maar ze hebben het op handige wijze in hun voordeel benut. Er is de nodige kritiek op de inhoud van de enquête, maar de ANWB heeft nu alle troefkaarten in handen. Als uit de peiling verbeterpunten naar voren komen, dan zou Eurlings geen knip voor de neus waard zijn als hij die naast zich neerlegt. En als de ANWB in het uiteindelijke wetsvoorstel te weinig terugvindt van de eigen argumenten, kan de bond alsnog een referendum houden om de achterban de kilometerheffing te laten afschieten en te voorkomen dat het issue als een boemerang in het gezicht van de ANWB ontploft.

Afgevallen merken: RTL, TNT, Fortis
Toegevoegde merken: SNS Bank, Samsung en Opel

De analyse bij de Brandbarometer is van Arjan Hoek (1965), partner bij de Reputatiegroep voor opdrachtgevers in de zorg, non-profitsector en (zakenlijke) dienstverlening. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij het Noordhollands Dagblad en Dagblad Tubantia. Daarna was hij hoofd communicatie bij het CNV, senior adviseur bij Euro RSCG Bikker en hoofd communicatie & voorlichting bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis en ToCare.

Brandbarometer: hete aardappel van de anwb

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn